نوآوران آنلاین- سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد ضمن تقدیر از زحمات ستاد مبارزه با مواد مخدر در همکاری با آموزش و پرورش، اظهار داشت: تجارب نشان میدهد اگر بخواهیم با آسیبهای اجتماعی به صورت ریشهای برخورد کرده و پیشگیری جدی داشته باشیم، باید آموزشهای خود را از دوران کودکی و نوجوانی دانشآموزان آغاز کنیم.
وی افزود: امروزه در حوزه اجتماعی با یک انفجار اطلاعاتی در فضای مجازی مواجه هستیم و رسانههایی که در این فضا فعالیت دارند بسیار مورد توجه هستند و علیرغم مزایایی که در فضای مجازی وجود دارد، آسیبهایی نیز هست.
بطحایی کودکان و نوجوانان را همواره در معرض آسیبهای اجتماعی دانست و تصریح کرد: برای مبارزه با این خطرات، تغییر رویکردهای موجود آموزش و پرورش درخصوص آسیبهای اجتماعی بسیار ضروری است، هرچند این تغییرات همراه با مقاومتها و مشکلات همراه بوده و انرژیبر است، اما در آموزش و پرورش ما با جدیت این تغییر رویکرد را پیگیری میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نمیتوان در داخل مدرسه، آموزشهای لازم را به دانشآموزان ارائه داد، اما نباید بگوییم خارج از مدرسه اعم از کوچه و خیابان و محل ارتباطی با ما ندارد بلکه باید سایر دستگاهها و نهادها به کمک آموزش و پرورش بیایند و دانشآموزان را در محیط بیرون مدرسه در برابر خطرات مصون کنند.
وی همکاری قوه قضائیه و برخی وزارتخانهها و سازمانها در مبارزه با مواد مخدر را ضروری برشمرد و عنوان کرد: مصرف مواد مخدر حتی اگر به اعتیاد افراد منجر نشود، ریشه بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی از جمله طلاق، خودکشی و ... خواهد بود.
بطحایی خاطر نشان کرد: آموزش دانشآموزان در حوزه مبارزه با مواد مخدر را باید با 2 هدف دنبال کرد، یکی اینکه دانشآموزان از خطرات ناشی از این آسیب اجتماعی مصون بمانند و دوم دانشآموزان بتوانند علاوه بر حفظ خود، خانواده و دوستان را از ابتلا به اعتیاد مصون بدارند.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به رسانهها گفت: اطلاعرسانی در فضای رسانهای باید به نحوی باشد که ضمن حساس کردن جامعه نسبت به آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد، یأس و ناامیدی را در خانوادهها دامن نزنند.
وی افزود: یکی از برنامههای اصلی وزارت آموزش و پرورش در مبارزه با آسیبهای اجتماعی راهاندازی شبکه تعاملی سینا است که از مجموع 10 برنامه آن در فاز اول، 2 برنامه به پیشگیری از اعتیاد اختصاص یافته است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از ویژگیهای این تلویزیون، مخاطبمحور بودن برنامههاست، بنابراین هر یک از والدین تنها میتوانند با ارائه رمز وارد سیستم شوند و برنامه مربوط به فرزند خودشان را مشاهده کنند.
وی عدم امکان ضبط و کپیبرداری از برنامههای تلویزیون تعاملی را از جمله ویژگیهای شبکه سینا برشمرد و اظهار کرد: تنها مخاطبین خاص میتوانند برنامه ارائه شده را مشاهده کنند و هنگام فاصله گرفتن از سیستم برنامه به شکل خودکار قطع میشود، البته حضور و غیاب والدین دانشآموزان نیز از ویژگیهای دیگر این تلویزیون تعاملی است.
بطحایی مشغله مدیران مدارس را یکی از موانع اجرای طرحها در آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: در اجرای برنامههای پیشگیری از اعتیاد، مدرسه باید محور اصلی باشد و رابطان طرح مستقیماً با مسئولین بالادستی ارتباط داشته باشند، بنابراین اجرای برنامههای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نیازمند وجود افراد متخصص در هر مدرسه است.