بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 119109 | تاریخ : ۱۳۹۶/۹/۱۰ - 20:12
فروشگاه ایرانی یا خارجی

فروشگاه ایرانی یا خارجی

درپی روند افزایشی افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی در کشورمان، کارشناسان براین باورند که با این روند، دروازه‌های واردات کالاهای خارجی به ایران گشوده‌تر شده و زمینه تعطیلی فروشگاه‌های داخلی ایجاد شده است.

نوآوران آنلاین

این درحالی است که اهمیت و جایگاه اقتصادی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر هیچ‌کس پوشیده نیست و روند فعالیت فروشگاه‌های داخلی نیز تقریبا قابل قبول بوده است.

در این زمینه جام‌جم گفت‌وگویی با امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشته که در ادامه می‌خوانید.

شما به عنوان رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از روند حضور شرکت‌های خارجی در این بخش توزیعی اطلاع دارید؟

با توجه به این‌که برخی از فروشگاه‌های خارجی عضو این اتحادیه هستند؛ اطلاعاتی درمورد برندهای عضو داریم، اما درباره برندهای جدیدی که به بازار ایران وارد شده‌اند، هیچ اطلاعی در دست نیست، بنابراین اگر در آینده این فروشگاه‌ها به عضویت اتحادیه ما درآیند اطلاعات بیشتری به دست خواهیم آورد.

به نظر شما اصولا نیازی به ورود این برندها به سیستم خرده فروشی ایران وجود دارد؟

ببینید؛ اگر موضوع سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری باشد، خوب هیچ کشوری مانع آن نخواهد شد، ما هم از آن استقبال می‌کنیم، اما بهتر بود این فروشگاه‌ها در بخش‌هایی که کمبودی وجود داشت وارد می‌شدند، نه این‌که دقیقا همان‌کاری را انجام دهند که برندهای موجود ایرانی توانسته‌اند بخوبی نیازهای موجود را پاسخ دهند.

بخش‌هایی که شما از آن به عنوان کمبود سیستم خرده‌فروشی یاد می‌کنید، درواقع کدام بخش‌ها هستند؟

با توجه به نیاز بازار ایران بهتر است سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ که نیازمند سرمایه اولیه بالایی هستند وارد شوند نه شعب کوچک درون‌شهری که بیشتر برندهای داخلی توانسته‌اند بخش قابل توجهی از نیاز بازار را پوشش دهند. به عنوان مثال برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند که به عنوان عمده فروشی برای تامین نیاز خرده فروشی‌های کوچک فعالیت می‌کنند. امروز ما به این نوع فروشگاه‌ها نیاز داریم. این فروشگاه‌ها وسعت بالا با تنوع کالایی بسیار زیادی در حجم انبوه دارند، بنابراین می‌توانند قیمت‌های عمده‌ مناسبی برای خرده‌فروشی‌ها درنظر بگیرند.

کدام سازمان‌ها برای ارائه مجوز فعالیت به این نوع فروشگا‌ه‌ها اقدام می‌کنند؟

سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و وزارت صنعت در این زمینه فعال هستند و پس از آن در صورت لزوم اتحادیه‌های مربوط هم وارد عمل می‌شوند، اما درباره اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اجباری برای عضویت نیست.

با توجه به این‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی اطلاعات ارزشمندی از تقاضا و نیاز بازار ایران به دست می‌آورند، آیا این اطلاعات ممکن است در جهت واردات کالاهای خارجی کاربرد داشته باشند؟

اجازه دهید شفاف پاسخ شما را بدهم. یکی از راهکارهای ورود خارجی‌ها به بازار ایران، استفاده از همین فروشگاه‌ های زنجیره‌ای است، به این دلیل که با توجه به گردش کالای گسترده در این فروشگاه‌ ها می‌توانند اطلاعات مناسبی از تقاضا و ذائقه خریداران به دست آورند که درنهایت کالاهای خارجی می‌تواند پاسخگوی نیازهای موجود یا ایجاد شده باشد.

آیا بهتر نبود مسئولان ایرانی هنگام انعقاد قرارداد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمی هم از بازار آنها برای فروشگاه‌های ایرانی می‌گرفتند؟

بله، این شاید ایده‌آل‌ترین شیوه حمایت از تولیدات داخلی است، اما باید دید فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران امکان رقابت با غول‌های خرده‌فروشی حاضر در کشورهای اروپایی یا دیگر نقاط جهان را دارند که بخواهند وارد شوند؟ البته منظور من این نیست که نمی‌توانیم، اما لازم است حمایت‌های مناسبی داشته باشیم. اگر این حمایت ایجاد شود، قطعا فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانی می‌توانند بازاریابی مناسبی در خارج از مرزهای کشورمان برای کالاهای ایرانی داشته باشند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.