نوآوران آنلاین- در این زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی، از مهمترین و بهترین حوزههایی به شمار میرود که میتواند تحقق این دستور عالمانه را میسر سازد. چرا که اشتغال فراگیر، متناسبسازی تحصیل با کار، مهارتآموزی، توانمندسازی بیکاران و ... در سایه توجه به صنایع دستی محقق میشود. این امر موجب آمادهسازی زمینههای کار در مناطق مختلف برای افراد بومی هر منطقه میشود و به آبادانی مناطق مورد نظر منجر شده و مانعی برای مهاجرت به شهرهای بزرگ و حاشیهنشینی است. کما اینکه ایجاد فرصتهای شغلی مناسب و پایدار نیز از ارکان برنامه جامع اقتصاد مقاومتی به شمار میرود. همچنان که براساس برنامه دولت برای ایجاد بیش از 970هزار شغل در سال 96 و تحقق رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل، یکی از مسیرهایی که منجر به رسیدن به این اهداف میشود، استفاده از ظرفیتهای حوزههای مختلف صنایع دستی در کشور است. فروشگاههای آنلاین صنایع دستی نیز در همین جهت حرکت کرده و زمینههای خرید و فروش و هر چه بیشتر صنایع دستی را فراهم کردهاند تا هنرمندان مناطق مختلف ایران به بازارهای فروش دسترسی داشته باشند و حاصل دسترنجشان را در زندگی روزمرهشان ببینند.
خانه ایرانی با آثار هنری ایرانی
در نمایشگاه بینالمللی میدکس که مهمترین رویداد حوزه مبلمان و دکوراسیون داخلی ایران به شمار میرود، برای نخستین بار ایده خانه ایرانی با چیدمان ایرانی اجرایی شد. این ایده که با هدف ترویج گفتمان مصرف صنایع دستی در جامعه در این نمایشگاه رونمایی شد، با استقبال چشمگیر مردم مواجه شد. چرا که فروشگاه آنلاین دستسازههای خلاقانه و هنری چونک که مجری اجرای این ایده بوده است با استفاده از متخصصان هنری و طراحان برجسته حوزه چیدمان و دکوراسیون تلاش کرده تا با ارائه راهکارهای متناسب با سبک زندگی امروزی، دستسازههای خلاقانه و هنری را به خانههای ایرانی ببرد. ارائه سبکهای مختلف چیدمان خانه، معرفی انواع مختلف صنایع دستی برای بخشهای مختلف خانه از جمله مکانهای پذیرایی، آشپزخانه، لوسترهای تزیینی، ظرف و ظروف سرو و پذیرایی، دیوارپوشهایی از جنس دستبافتههای هنری و اصیل، دیوارهای طراحی شده براساس هنر ایرانی-اسلامی و ارائه طرحها و سبکهای متنوع چیدمانی خانه با استفاده از آثار هنری ایرانی از جمله ارائههای موجود در نمایشگاه میدکس بود که با استقبال علاقهمندان نیز مواجه شد.
ظرفیتهای صنایع دستی راهی به سوی اشتغالزایی پایدار
براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از مهمترین محورها و راهبردها برای رسیدن به اشتغال پایدار در مناطق مختلف کشور باید اقداماتی از این دست انجام شود: محور قراردادن رشد بهرهوری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابتپذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و بهکارگیری ظرفیت و قابلیتهای متنوع در جغرافیای مزیتهای مناطق کشور. با توجه به الزامی بودن رعایت چنین عواملی، حوزههای مختلف صنایع دستی ایران با توجه به پیشینه فرهنگی ایرانی-اسلامی، فراگیریشان در همه مناطق کشور و به ویژه در مناطق کمتربرخوردار، زمینههای بسیار مناسبی برای تحقق اهداف مربوط به ایجاد اشتغال پایدار به شمار میروند. وجود مواد اولیه صنایع دستی در کشور و عدم نیاز به واردات این منابع و در نتیجه جلوگیری از خروج ارز از کشور، قابلیت رقابتپذیری در بازارهای منطقه و حتی بازارهای جهانی، قرارگیری ایران در زمره سه کشور برتر تولیدکننده صنایع دستی در جهان که از این لحاظ در کنار چین و هند قرار میگیرد، وجود بیش از 3 میلیون فعال در حوزه صنایع دستی که خود به معنای حضور منابع انسانی دارای مهارت است، تنوع بالای صنایع دستی با بیش از 300 رشته مختلف در ایران و ... از جمله مهمترین عوامل و دلایلی به شمار میروند که صنایع دستی را در راس توجه برای اشتغالزایی در کشور قرار داده است. معاونت صنایع دستی کشور نیز که طرحهایی برای ایجاد اشتغال بیش از 70هزار شغل در کشور را در دستور کار دارد، حمایت خود را به صورت ویژه از طرحها و رشتههای رو به رشد صنایع دستی که بازار روی خوش به آنها نشان میدهد و امکان توسعه و پیشرفت بیشتری دارند، نشان داده است. از دیگر مزایای توجه به ظرفیتهای صنایع برای اشتغالزایی تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهرهوری، کارآفرینی، سرمایهگذاری و اشتغال مولد است.
به داشتههای کشورمان رجوع کنیم
اما مهمترین رویکردهای امروز در حوزه صنایع دستی، تغییر دیدگاهها نسبت به دستسازههای خلاقانه و هنری است. تاکنون نگاه صرفا تزیینی به صنایع دستی، موجب شده بود که این صنایع هنری در کنج ویترینها قرار بگیرند و کمتر در زندگی روزمره ایرانیان جایگاهی داشته باشند. اما با تغییر دیدگاهها و آشناکردن مردم با جنبههای کاربردی صنایع دستی، رفته رفته گفتمان مصرف صنایع دستی در کشور شکل میگیرد و موجب میشود بازاری فراگیر و پررونق شکل گیرد. چرا که در حال حاضر یکی از بزرگترین نیازهای بازار صنایع دستی، رونق خرید و فروش در این عرصه است. چون ایران به لحاظ تولید این آثار هنری، در زمره سه کشور نخست دنیا قرار دارد. البته قرارگیری ایران در زمره برترینهای تولیدکننده صنایع دستی در جهان نباید موجب شود که هنرمندان ایرانی خود را بینیاز از نوآوری و ابتکار بدانند. چون بنابر نیازهای روز انسانها، باید نوآوریها و خلاقیتهایی براساس زندگی امروز مردم در طراحی، تولید و حتی شیوههای عرضه صنایع دستی رخ بدهد. در حال حاضر بسیاری از هنرمندان با ایجاد تغییر در مسیر طراحی و تولید، آثار خلاقانهای تولید میکنند که مطابق با سلیقه روز جامعه است. این امر به شکلگیری کارگاههایی با ابزارآلات مدرن و استفاده از مواد اولیه به شکلی امروزی منجر شده است. همین امر زمینههای کارآفرینی و ایجاد بازارهای جدید را فراهم ساخته است. امروزه شیوه بازاریابی و بازارسازی در زمینه صنایع دستی نیز تغییرات کلی به خود میبیند. استفاده از ظرفیتهای حوزه آنلاین برای ترویج هر چه بیشتر استفاده کاربردی از صنایع دستی در زندگی روزمره و تولید صنایع دستی براساس نیازهای روز و نیازهای امروز بازار از جمله دستاوردهای مثبت فروشگاههای آنلاین و تکیه بر بازاریابی مدرن در حوزه صنایع دستی بوده است. نتایج ملموس در این زمینه به ایجاد فروشگاههای متعدد صنایع دستی انجامیده است. کما اینکه طی یکی دو سال اخیر بزرگترین فروشگاه خردهفروشی آنلاین ایران یعنی دیجی کالا نیز با راهاندازی بخش فروش صنایع دستی به این حوزه کمک زیادی کرده است. اما آنچه در این زمینه بسیار چشمگیر است، راهاندازی فروشگاههای تخصصی فروش آنلاین صنایع دستی بوده است. چون در فروشگاههای غیرتخصصی صنایع دستی تحت شعاع سایر کالاها قرار دارد اما در فروشگاههای تحصصی نورافکن توجه خریدار کاملا بر صنایع دستی و شاخههای متنوع و متعدد آن متمرکز است.
آنلاینها، شیوه نوین فروش صنایع دستی
یکی از مدرنترین شیوههای عرضه صنایع دستی در حال حاضر که بسیار هم متوجه عموم مردم قرار گرفته است، رایج شدن فروشگاههای آنلاین است. تجارب ثبتشده در این زمینه ثابت میکند که اینگونه فروشگاهها به این دلیل که دسترسیپذیری به هنرمندان متعدد صنایع دستی را برای عموم مردم فراهم میسازند، باید از ظرفیتهایشان برای تحقق هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی و ایجاد شغل برای تامینکنندهها و هنرمندان بهره جست. براساس آمار، طی دو سه سال اخیر بیش از 170 سایت و فروشگاه آنلاین در حوزه صنایع دستی ایجاد شده که بخش زیادی از آنها به صورت جدی و پایدار در حال فعالیت هستند. بنا به اظهارات مسئولان فروشگاه آنلاین دستسازههای خلاقانه و هنری چونک بهعنوان مجری ایده خانه ایرانی در نمایشگاه بینالمللی میدکس، این کسبوکار آنلاین توانسته آثار هنری بیش از 100 هنرمند صنایع دستی را به صورت مداوم در دسترس عموم قرار دهد و با جذب سرمایهای بیش از 10میلیارد تومان، زیرساختهای لازم برای هدف ترویج استفاده از آثار هنری در خانههای ایرانی را فراهم کند. در این میان تیم 30 نفره متخصص با تحصیلاتی در زمینههای صنایع دستی و هنری، بازاریابی و مارکتینگ، ارتباطات، لجستیک و کارشناسان حوزه فروش آنلاین را گرد هم آورده تا بدینوسیله در جهت ایجاد گفتمان مصرف صنایع دستی در کشور و منطقه بکوشد.