سرویس فرهنگ و هنر
نوآوران آنلاین- اشرفزاده سال 1382 از راهنماییهای استاد شجریان بهرهمند شد و فنون آوازی و ردیف تحلیلی آواز ایران را سال 1385 نزد استاد لطفی آموخت. در سال های 1385 و 1386 فنون تصنیفخوانی و همآوایی را نزد استاد محسن نفر و استاد فقید پرویز مشکاتیان آموزش دید. از این خواننده و آهنگساز، ابتدا آلبوم «شرح پریشانی» سال ۸۹ منتشر شد که شاید کمتر شنیده شده باشد. اما اشرفزاده سال۹۴ و با انتشار آلبوم «ماه و ماهی» به اوج رسید و این آلبوم مورد استقبال مردم و اهالی موسیقی قرار گرفت. این آلبوم اهالی موسیقی را غافلگیر کرد و فروش خیرهکنندهای به خود اختصاص داد و یکی از پرفروشترین آلبومهای موسیقی در سال 1394 نام گرفت و خیلی سریع قطعات این آلبوم در میان مردم دستبهدست شد. از اشرفزاده سال 1395 آلبوم «خاتون» با آهنگسازی محسن جلیلی منتشر شد و باخبر شدیم که قرار است بهزودی آلبوم دیگری از او منتشر شود و به همین بهانه با او گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید. تاثیر موسیقی ایرانی و آشنایی شما با ردیف و گوشههای موسیقی ایرانی، حتی وقتهایی که یک قطعه پاپ اجرا میکنید یا تنظیم آهنگتان خیلی ربطی به موسیقی ایرانی ندارد، بر کارتان چگونه بوده است؟ به هر حال موسیقی آوازی ایرانی تکنیکها و تواناییهایی لازم دارد که وقتی به آنها دست پیدا میکنید جعبه ابزاری قویتر در اختیارتان میگذارد. مثلا با ادوات آوازی ایرانی وقتی یک قطعه پاپ را اجرا میکنید مردم بیشتر دوستش دارند. رگههای ایرانی بودن را مردم دوست دارند. به همین دلیل وقتی در طول تاریخ موسیقی یک خواننده مقداری کارش را ایرانیزه کرده است بیشتر هم مورد توجه قرار گرفته است و مردم بیشتر دوستش داشتهاند. طبیعتا موسیقی اصیل یک پشتوانه بزرگ برای همه موسیقی ما است و کسانی که از آن استفاده میکنند بهطور قطع ضرر نمیکنند و با مخاطبان بیشتر و بهتری مواجه میشوند. کسانی که هر جای دنیا که هستند، ایرانیبودنشان را دوست دارند؛ البته مدرن بودن را هم دوست دارند، متفاوت بودن را هم دوست دارند. ترکیب اینها با یکدیگر همان حال و هوای ایرانی بودن را برایشان تداعی میکند که در رگ و پی همهشان است و همینطور اتفاقات جدیدی را ایجاد میکند که مدرن شدن، متفاوت بودن و لمس تجربههای جدید را به آنها میچشاند که دلچسب است. اساتیدی همچون محمدرضا شجریان، پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی و... در شکلگیری شخصیت هنری شما چقدر نقش داشتند و فکر میکنید کدام یک از این اساتید بیشترین تاثیر را بر کارتان گذشتهاند و نقش کدامیک پررنگتر بوده است؟ به هر ترتیب با همه احترام، تمام قد در مقابل پرویز مشکاتیان میایستم به خاطر اینکه استاد مشکاتیان یک تئوریسین و یک متفکر بزرگ بودند. البته اساتید دیگر هم همینطور اما تولید فکر در هنر مقولهای بسیار مهم است و جلوگیری میکند از کپی شدن آدمها؛ اتفاقی که در موسیقی سنتی ما بارها افتاده است و ما همیشه میبینیم که آثاری شبیه به هم ساخته میشود، حتی به لحاظ ریتم و تنظیم. هنوز بسیاری از آهنگسازان ما جرات این را ندارند قدمی جلوتر از شعر کلاسیک ما بیایند و به جریانهای جدیدتر شعر فارسی هم سری بزنند و بر روی غزل نوکلاسیک سبکهای دیگر کار کنند. متاسفانه بسیاری همچنان فقط و فقط معتقدند در موسیقی باید از شعر کلاسیک استفاده کرد. واقعا این ایجاد فکر و تئوری برای حرکت را من از استاد مشکاتیان آموختم و صد درصد همه اساتیدی که از محضرشان آموختهام در بخشهای تکنیک صدای من، آواز، کوک و مسائل مختلف تاثیرگذار بودهاند اما از همه بیشتر استاد فقید پرویز مشکاتیان در زندگی هنری من تاثیرگذار بوده است. شما جزو خوانندگانی هستید که آهنگهایتان بهدفعات شنیده شده و قطعاتتان میان مردم فراگیر شده است و بسیار هم به آن علاقه داشتهاند. «ماه و ماهی»، «دوباره ایران» و چند قطعه دیگر از شما که اقبال عام پیدا کردند. بهنظر شما چه عامل و عواملی دست به دست هم میدهند تا یک موسیقی میان مردم اینگونه گرامی داشته شود؟ استاد محمدرضا شجریان؛ مرد بزرگ موسیقی کشورمان در مصاحبهای گفته است برای اتفاقات مهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورشان کار اجرا کردهاند و هنرمند نمیتواند نسبت به اتفاقات اطرافش بیتفاوت باشد. «ماه و ماهی» هم حاصل عاشقی آدمهایی است که یا برای نداشتههایشان اشک میریزند، یا برای از دستدادگانشان اشک میریزند و یا برای امیدها و آرزوهایی که قرار است داشته باشندشان؛ غمی شیرین است؛ غمی دوستداشتنی که همیشه دلچسب است. امیدوارم باز هم این افتخار را داشته باشم که مردم من را انتخاب کنند؛ این اتفاق خوبی است؛ خیلی زرنگ بودن نیاز ندارد فقط کافی است شما با مردم زندگی کنید و حال مردم برایتان مهم باشد. بحث تلفیق شعر و موسیقی بسیار مهم است. یعنی در بسیاری آثار متوجه میشویم که آهنگساز یا حتی خواننده تفسیر درستی از شعر نداشته است و بنا بر این تلفیق درستی از شعر و موسیقی اتفاق نیفتاده است. پرسش اول این است که چقدر اهمیت دارد که خواننده تفسیر درستی از شعر داشته باشد تا حق مطلب ادا شود و نکته بعدی اینکه این تلفیقها درست در «ماه و ماهی» نتیجه آهنگسازی مطلوب بوده یا تنظیم و یا اجرای شما در ووکال؟ تلفیق شعر و موسیقی مقوله بسیار مهمی است که من این را با تاکید و هدایت زندهیاد استاد مشکاتیان آموختم. اثر کلمات، تاکیدها و اکسانگذاریهای درست و بهتر فهمیده شدن شعر نکاتی بوده که همیشه از وی آموختهام. بعدها سعی کردم در این زمینه بیشتر بیاموزم و البته همنشینی من با دوستان ادبیاتیام کاملا تاثیر داشته است. از شخص استاد محمدعلی بهمنی بسیار آموختهام و حق زیادی به گردن من دارند. جستوجوها همیشه من را واداشته که این نکته مهم در موسیقی را در آثارم لحاظ کنم. خود علیرضا بدیع هم به عنوان یک شاعر تحصیلکرده در زمینه ادبیات در کنار من بود و دوستان دیگر یعنی تنظیمکنندگان هم به ما اعتماد داشتند تا ما کار خودمان را انجام دهیم. درباره این موضوع تاکید بسیاری هست که دوستان خواننده بر رویش وقت بگذارند و بهنظرم ارزشش را دارد که خوانندگان گرامی به آن توجه بکنند چرا که شنونده موسیقی، امروز بسیار تمرکز و تسلط بیشتری نسبت به شعر پیدا کرده است و یک شعر خوب میتواند اتفاق ایجاد کند و البته شعر خوبی که درست خوانده نشود مطمئنا از بین میرود. بنا بر همه اینها به مقوله تلفیق درست شعر و موسیقی بسیار اهمیت دارد و لازم است که توجه کافی به آن بشود.