بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 155998 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - 19:22
تردد خودروهای دیزلی در کدام شهرهای اروپایی ممنوع می شود؟

تردد خودروهای دیزلی در کدام شهرهای اروپایی ممنوع می شود؟

گرچه میزان گاز دی‌اکسید کربنی که موتورهای دیزلی تولید می‌کنند از موتورهای بنزینی کمتر است، اما این موتورها آلاینده‌های دیگری را به محیط زیست وارد می‌کنند که آسیب‌زاتر از دی‌اکسید کربن هستند و استنشاق آنها در طولانی مدت می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی و سرطان شود.

نوآوران آنلاین-خودروهای دیزلی در سال‌های اخیر بسیار بحث‌برانگیز شده‌اند. بسیاری از دولت‌ها در پی‌آنند که استفاده از خودروهای دیزلی را محدود یا کاملا ممنوع کنند.

 

دیزل در دو دهه گذشته به عنوان واکنش اتحادیه اروپا به پروتکل ۱۹۹۷ کیوتو برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای، به ویژه دی‌اکسید کربن (CO₂)، به عنوان یک سوخت سازگار با محیط زیست ترویج شد. موتورهای دیزلی از سوخت کمتر و هوای بیشتری استفاده میکنند تا عملکردی مشابه با موتورهای بنزینی داشته باشند.

گرچه میزان گاز دی‌اکسید کربنی که موتورهای دیزلی تولید می‌کنند از موتورهای بنزینی کمتر است، اما این موتورها آلاینده‌های دیگری را به محیط زیست وارد می‌کنند که آسیب‌زاتر از دی‌اکسید کربن هستند. ترکیبات نیتروژن‌دار شامل دی‌اکسید نیتروژن (NO2)، مونواکسید دی‌نیتروژن (N₂O) و نیتریک اکسید (NO) از جمله ترکیباتی هستند که از خودروهای دیزلی راهی طبیعت می‌شوند. برخی از این ترکیبات در زمره گازهای گلخانه‌ای طبقه‌بندی شده و برخی نیز سمی هستند و استنشاق آنها در طولانی مدت می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی و سرطان شود.

برخی از کشورهای اروپایی در پی ممنوعیت استفاده از خودروهای دیزلی هستند. در ادامه به اختصار روند ممنوعیت این محصولات را در کشورهای اروپایی بررسی می‌کنیم:

آلمان

براساس رای دادگاه اداری در لایپزیگ، شهرهای بزرگ آلمان اجازه خواهند یافت تا استفاده از خودروهای دیزلی را ممنوع کنند و برای اینکار می‌توانند ابتدا به سراغ خودروهای فرسوده یا قدیمی بروند. این تصمیم شهرهای اشتوتگارت و دوسلدورف را شامل می‌شود اما دولت آلمان در پی گسترش این سیاست به شهرهای دیگر این کشور است چرا که بیش از ۱۰ میلیون خودرو دیزلی مورد استفاده شهروندان هستند.

هامبورگ، دومین شهر بزرگ این کشور که حدود ۱.۸ میلیون نفر جمعیت دارد نخستین مکانی است که این قانون را از ماه آوریل سال جاری میلادی به اجرا خواهد گذاشت. شهرهای بزرگ دیگری مانند مونیخ نیز اعلام کرده‌اند که قصد دارند یک برنامه ضد دیزلی را اجرا کنند.

ایتالیا

شهردار شهر رم، پایتخت ایتالیا اعلام کرد که در پی ممنوع کردن استفاده از موتورهای دیزلی در این شهر از سال ۲۰۲۴ میلادی است. آلودگی هوا و در پی آن تخریب آثار و ابنیه تاریخی دلایل این سیاست‌گذاری عنوان شده‌اند. سیاست ضد دیزلی در پی آن است تا استفاده از موتورهای دیزلی را تا سال ۲۰۳۰ بطور کامل در این کشور ممنوع کند.

بلژیک

از اول ژانویه سال جاری میلادی ورود خودروهایی با آلودگی بالا از جمله تمام اتومبیل‌های دیزلی، وانت‌ها و اتوبوس‌هایی که فاقد استاندارد یورو و یورو-۱ هستند به بروکسل، پایتخت این کشور ممنوع اعلام شده است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ استفاده از خودروهای با آلودگی بالا را در این کشور ممنوع کند.

نروژ

نروژ را می‌توان پیشروترین کشور اروپایی در زمینه مقابله با خودروهای دیزلی نامید. دولت این کشور نه تنها بر آن است که تا سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای دیزلی و بنزینی را متوقف کند، بلکه در چندسال گذشته هدف خود را بر روی گسترش استفاده از ماشین‌های الکتریکی متمرکز کرده است.

اسپانیا

این کشور برنامه مقابله با علیه وسایل نقلیه آلوده را آغاز کرده است. استفاده از موتورهای دیزلی و بنزینی از سال ۲۰۲۵ در مادرید، پایتخت این کشور ممنوع خواهد شد. همچنین این خودروها از سال ۲۰۲۰ اجازه پارک کردن در پارکینگ‌های مرکز شهر را نخواهند یافت. شهرداری مادرید در حال تلاش برای گسترش حمل و نقل عمومی و همینطور ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی است.

هلند

براساس یک توافق نامه که در سال ۲۰۱۷ امضا شده است همه وسایل نقلیه‌ جدیدی که از سال ۲۰۳۰ به بازار عرضه می شوند، فاقد هرگونه آلودگی ناشی از خروج گاز از منبع قدرت (Zero-emissions vehicle) خواهند بود. شهر آمستردام قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ از طریق یک سری اقدامات با عنوان «هوای پاک برای آمستردام»، انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا حد ممکن در این شهر کاهش دهد. این برنامه از سال ۲۰۰۸ آغاز شده است.

دانمارک

ورود خودروهای دیزلی و ثبت پلاک آنها در دانمارک از اول ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی به اجرا در خواهد آمد. در راستای مبارزه با آلودگی هوا، سرعت خودروها در مناطق شهری به حداکثر ۴۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافته و حدود ۵۰۰ کیلومتر جاده دوچرخه سواری تاسیس شده است.

بریتانیا

فروش خودروهای دیزلی و بنزینی به طور ۱۰۰ درصد در این کشور تا سال ۲۰۴۰ ممنوع خواهد شد. از سوی دیگر مالیات خودروهایی با آلایندگی بالا در لندن، پایتخت افزایش یافته است.

یونان

شهردار آتن امیدوار است بتواند تا سال ۲۰۲۵ ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه دیزلی را «جهت بهبود کیفیت هوا برای شهروندان» به اجرا برساند. تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و همینطور دوچرخه از دیگر برنامه‌های مقامات این کشور است.

ایرلند

وزیر حمل و نقل در سال گذشته اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰، تمام اتومبیل های فروخته شده در ایرلند فاقد هرگونه آلودگی ناشی از خروج گاز از منبع قدرت (Zero-emissions vehicle) خواهند بود. در راستای اجرای این طرح، دولت قصد دارد ناوگانی شامل حداقل ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه الکتریکی را فراهم می کند و تا سال ۲۰۵۰ به یک ترافیک کاملا بدون کربن برسد.

فرانسه

فرانسه قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ فروش ماشین های با بنزین یا موتورهای دیزلی را ممنوع کند. وزیر محیط زیست فرانسه این هدف را «انقلابی» خوانده است اما معتقد است که شرایط رسیدن به آن برای دولت مهیا است. در این زمینه، از مردم خواسته خواهد شد تا خودروهای با آلایندگی زیاد (خودروهای بنزینی سال ۱۹۹۷ و قبلتر و خودروهای دیزلی ساخت سال ۲۰۰۱ و قبلتر) را با خودروهایی با سوخت پاکتر تعویض کنند.

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.