بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 166947 | تاریخ : ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - 16:24

نوآوران آنلاین-سال‌هاست استندآپ کمدی در ایران مورد توجه قرار گرفته، اما مدتی است موج این توجه، به تلویزیون هم راه پیدا کرده است. برنامه‌های متعددی سعی کرده‌ا‌ند با پس زدن دیوار چهارم میان خود و تماشاگرانشان از این نوع اجرا برای سرگرم کردن مخاطبان در قالب برگزاری مسابقه، استعدادیابی و... استفاده کنند. یکی از این برنامه‌‍‌ها «زمانی برای خندیدن» است که نوروز گذشته از تلویزیون پخش شد و در آن هیات داوران به انتخاب مشتاقان مستعد استندآپ کمدی می‌پرداختند و در ضمن این گزینش،‌ در قالب گروه‌ها‌یی به این افراد آموزش می‌دادند. سری جدید این برنامه به تهیه‌کنندگی عباس قنبری و محسن تقوی نیز چندی است هر شب ساعت 19 و 45 دقیقه روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود.

تغییرات سری جدید
این برنامه نوروز گذشته با اجرای عبدا... روا و با داوری شهره لرستانی،‌ نصرا... رادش،‌ حسین رفیعی و مهرداد ضیایی پخش شد. به گفته محسن تقوی، تهیه‌کننده زمانی برای خندیدن، این برنامه امسال با تغییراتی همراه است که او در گفت‌وگو با جام‌جم آنها را این‌گونه شرح می‌دهد: ساختار برنامه مانند برنامه سال قبل است، ‌فقط تعداد قسمت‌ها به 32 قسمت افزایش پیدا کرده است. یعنی پخش هر شبی آن از 12 اسفند شروع شده است و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد. غیر از این گروه داوران و مجری برنامه هم تغییر کرده است و خانم‌ها شقایق دهقان و سحر زکریا در کنار آقایان بیژن امکانیان و محمدضا هدایتی داوری این سری را بر عهده دارند.
تقوی دلیل این تغییرات گروه داوری و اجرا را صرفا برای تنوع عنوان می‌کند و می‌گوید: برای انتخاب این افراد در درجه نخست دانش و توانایی‌هایشان در این زمینه مطرح بود. این دوستان در کارهای کمدی حضور داشتند و برخی از آنان نیز سابقه اجرای استندآپ کمدی را دارند.
برای کسی که نخستین‌بار اسامی گروه داوران این برنامه را می‌شنود احتمالا حضور نام بیژن امکانیان جالب به نظر می‌رسد، زیرا او در آثار کمدی کمتر حضور داشته است. تقوی در این مورد توضیح می‌دهد: آقای امکانیان در همان چند کار کمدی هم که حضور داشتند بسیار درخشیدند و البته غیر از این، دانش و اطلاعات خوبی در این زمینه دارند.

شرکت‌کنندگانی از سراسر ایران
زمانی برای خندیدن در سری نخست خود از شهرهای مختلف ایران شرکت‌کنندگانی داشت که اتفاقا بیشتر از ویژگی‌هایی مثل لهجه و... برای ارتباط گرفتن با مخاطبان بهره می‌بردند. تقوی در این‌باره می‌گوید: تفاوت و البته مزیت این برنامه نسبت به آثار مشابه خود این است که از سراسر ایران شرکت‌کننده دارد و این اتفاق در سری جدید به شکل گسترده‌تر افتاده است. شرکت‌کنندگان سراسری باعث می‌شود برنامه ایرانی‌تر شود و غیر از تهران در شهرهای دیگر هم بیننده داشته باشد.
او در مورد استقبال بینندگان از سری اول برنامه اظهار می‌کند: میزان استقبال را از آماری متوجه می‌شویم که شبکه در اختیار ما قرار می‌دهد. خدا را شکر این برنامه از برنامه‌های پربیننده نوروز گذشته بوده است و به همین جهت شبکه به دنبال این بود که سری تازه آن را تولید کند. به دلیل آشنایی مخاطبان با برنامه، امسال از طرف شرکت‌کنندگان مورد استقبال گسترده‌تری قرار گرفتیم. پرسشی که غالبا پس از پخش چنین برنامه‌هایی مطرح می‌شود، در مورد سرنوشت شرکت‌کنندگان آنهاست. معمولا و متاسفانه بسیاری از این افراد پس از این که توانایی خود را در چنین برنامه‌هایی به نمایش گذاشتند، نمی‌توانند در این عرصه جایگاه مناسبی پیدا کنند و به فراموشی سپرده می‌شوند.
تقوی درپاسخ به این سوال که آیا برنامه سال گذشته خروجی موفقی داشته است یا نه، می‌گوید: افرادی که پارسال در برنامه شرکت کردند و به مراحل بالا رسیدند امروز با شبکه‌های تلویزیونی استان خود همکاری می‌کنند. تقوی درباره این که گروه تهیه و تولید «زمانی برای خندیدن»، برنامه‌ای برای استفاده از توانایی‌های این افراد در آینده دارند، اضافه می‌کند: من می‌دانم شبکه در نظر دارد از این افراد در جُنگ‌ها و برنامه‌های خود استفاده کند. با توجه به این‌که امسال تعداد این افراد بیشتر شده است مطمئنا شبکه برنامه‌ای را برای این عزیزان در نظر خواهد گرفت و خود ما هم در فکر آن هستیم.

دست‌مان باز بود
سحر زکریا بازیگری که اغلب او را با بازی در کارهای کمدی می‌شناسیم، یکی از داوران زمانی برای خندیدن است که درباره نحوه اضافه شدنش به این گروه به جام‌جم می‌گوید: دوستان پیشنهاد این کار را مطرح کردند و چون تجربه جدید و جالبی بود، آن را پذیرفتم.
این بازیگر در مورد نحوه داوری برنامه‌ می‌افزاید: داوران از مرحله نخست کار و حتی برای گزینش اولیه حضور داشتند. تا جایی از برنامه، داوری صرفا به‌عهده هیات چهار نفره داوران بود و از جایی به بعد گروهی از دانشجویان که در این رشته تحصیل می‌کنند نیز به ما اضافه شدند اما همچنان بار اصلی کار به دوش ما بود. معیار خاصی از سمت سازندگان برای ما تعریف نشده بود و از این جهت دست داوران باز بود. فکر می‌کنم ضبط برنامه حدود 16تا 17 روز طول کشید و به همین دلیل فرصت چندانی برای آموزش شرکت‌کنندگان وجود نداشت، بچه‌ها خودشان با استعداد بودند و تلاش می‌کردند. شرکت‌کنندگان، بچه‌های با معلوماتی بودند که من سال‌ها بود چنین کسانی را ندیده بودم. آنها از شهرستان‌های مختلف بودند و استعداد و دانش خوبی در این زمینه داشتند. او اضافه می‌کند: تنها آرزو و هدف من این است که این بچه‌ها دیده شوند و از آنها در کارهای هنری استفاده شود.
زکریا درباره تعداد شرکت‌کنندگان خانم در این برنامه می‌گوید: تعداد خانم‌ها به نسبت همچنان کمتر و انگشت‌شمار است. این موضوعی است که ما در سریال‌ها و فیلم‌هایی که بازی می‌کنیم نیز با آن مواجه هستیم. چون دست آقایان در کارهای کمدی خیلی بازتر است و خانم‌ها نمی‌توانند برخی کارها را انجام دهند. همین باعث می‌شود خانم‌ها در این رشته کمتر وارد باشند.
داور این برنامه درباره تعامل با سایر داوران و حس رقابت میان آنان توضیح می‌دهد: معیارها و انتخاب‌هایمان نزدیک به هم بود و به همین علت رقابتی میان ما چهار نفر وجود نداشت. برای من فرقی نمی‌کرد که نفر اول از گروه من باشد یا دیگر دوستان. واقعا منفعت شخصی هم برایمان نداشت.

رابط میان شرکت‌کنندگان و داوران
کیوان ساکت‌اف اجرای برنامه «زمانی برای خندیدن» را به‌عهده دارد. او در این خصوص به جام‌جم توضیح می‌دهد: سری قبل این برنامه را دیده بودم و با فضای آن آشنایی داشتم. وقتی از من برای حضور در این پروژه دعوت شد، با دوستان گفت‌وگو کردم و ‌آن را پذیرفتم اما امروز فکر می‌کنم اگر زمان بیشتری به این برنامه اختصاص می‌دادند و اجرای شرکت‌کنندگان را کامل‌تر می‌دیدیم، نتیجه بهتر و بانمک‌تر از کار درمی‌آمد و زحمات بچه‌ها بیشتر دیده می‌شد.

ای مجری جوان ادامه می‌دهد: به هر حال برای من کار با تهیه‌کنندگان و گروه تولیدی که از قدیمی‌های این عرصه هستند و همچنین داورانی که در حرفه خود افرادی شناخته شده و جزو بهترین‌ها هستند، تجربه خوبی بود. برای اجرا متن مشخصی نداشتم و اساس اجرایم در این برنامه بداهه است. استندآپ‌های دوستان شرکت‌کننده را می‌دیدم و بر مبنای آن با این عزیزان و داوران گفت‌وگو می‌کردم.
ساکت‌اف تصریح می‌کند: در واقع بار اصلی کمدی بر دوش شرکت‌کنندگان است و آنان محور توجه و تمرکز برنامه هستند. من صرفا یک رابط میان آنها، هیات داوران و همچنین میان بخش‌های مختلف برنامه هستم. اگر تکه‌های بانمک و لحظات کمدی هم در اجرایم دیده می‌شود در لحظه شکل گرفته است.

 

منبع: جام جم

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.