بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 169767 | تاریخ : ۱۳۹۷/۳/۲۹ - 11:34
چرا سینمای ایران در موضوع اعتیاد موفق نبوده است؟

چرا سینمای ایران در موضوع اعتیاد موفق نبوده است؟

اعتیاد یکی از معضلات کشور محسوب می شود که سینما به عنوان یک صنعت تاثیرگذار هنوز نتوانسته به آن بپردازد و بر جوانان تاثیرگذار باشد.

نوآوران آنلاین-آمار رسمی مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور حدود ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر است. بیشتر معتادان زیر 35 سال سن دارند که این افزایش  آمار زنگ خطری برایجامعه خواهد بود.

سینما به عنوان رسانه فرهنگ ساز، تاثیرگذار و البته محبوب جوان‌ها مخاطب گسترده‌ای دارد که عمده آنها جوان هستند، کسانی که بیشتر در معرض خطر اعتیاد و مصرف مواد صنعتی جدید قرار دارند.

این صنعت در طول این سالها توانسته به سراغ معضل اعتیاد برود اما آنطور که باید این آثار در مقابل غولی به نام اعتیاد قدرت تاثیر گذاری نداشته و ندارند.

اگر به تاریخ سینمای ایران بنگریم فیلم‌های شاخصی از جمله فیلم «دبیرستان»، «شب شکن»، «سربازهای جمعه»، «شمعی در باد» و «تقاطع» ساخته شده‌اند و به مسأله اکستازی پرداختند و در کارنامه چند ساله سینما به معدود فیلم‌هایی مثل «زیر پوست شهر» (رخشان بنی اعتماد)، «شوکران» (بهروز افخمی)، «بوتیک» (حمید نعمت الله)، «خون بازی» (رخشان بنی اعتماد)، «قصه پریا» (فریدون جیرانی)، «لامپ صد» (سعید آقاخانی) و «ابد و یک روز» (سعید روستایی) و حتی کمدی «مهمان مامان» (داریوش مهرجویی) بر می‌خوریم.

فیلم‌هایی که اکثر آنها به معضل اعتیاد از زوایای گوناگون پرداختند و در برخی از آنها اعتیاد جریان اصلی فیلم نبوده و در آن تنها به خرده داستان‌های فرعی بسنده شده و کمتر به ریشه‌های این معضل از لحاظ روان شناسی، ساخت و توزیع مواد مخدر و البته قاچاقاین مواد و داستان‌ها دراماتیک پیچیده‌ای که در لابه لای خود دارد، پرداخته شده است.

در این میان اگر به سینمای جهان نگاه کنید با فیلم‌هایی در مورد اعتیاد مواجه می‌شوید که اعتیاد و البته داستان‌های حواشی آن به ابزاری دراماتیک تبدیل شده است و دست به خلق شخصیت‌های ماندگار و تاثیرگذاری می‌ زنند که حتی بعد از گذشت سالها درذهن مخاطب ماندگار است و به قهرمان‌هایی مبدل شده‌اند که مخاطب می‌تواند با آن همراه شود.

«صورت زخمی» در سال ۱۹۸۳بر اساس فیلمنامه‌ای از ‌هاوارد هاوکس و بن هشت و به کارگردانی برایان دی پالما و البته نویسندگیالیور استون ساخته شد، فیلمی که داستان اخراج خلافکاران و گروه هایی است که از دید فیدل کاسترو (رهبر کوبا) علیه منافعکوبا کار می‌کنند، مهاجرانی که تعداد وسیعی از آنها کوبائی‌اند و حالا وارد مناطق جنوبی آمریکا بخصوص فلوریدا و شهر میامی شده‌اند. آنتونی مونتانا با بازی آل پاچینو یکی از این مهاجران است که بلافاصله پس از ورود به آمریکا و دریافت اجازه کار و اقامت، به راههای غیر قانونی برای امرار معاش و قاچاق مواد مخدر روی می‌آورد.

آنتونی مونتانا با استعدادی که در این راه به خرج می‌دهد به استخدام باند قاچاق مواد مخدر فرانک لوپز با بازی رابرت لاجیا در می‌آید و همین اتفاق زمینه قهرمان سازی یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌شود، فیلمی که قهرمان آن قدرت خود را از مواد مخدر می‌‎گیرد و البته همان مواد مخدر او را به باتلاق تباهی می‌کشاند و می‌تواند تصویر درستی از قدرت این مواد و ریشه‌های ورود آن به جوامع باشد؛ این همان نکته‌ای است که در سینمای ایران در مواجه با اعتیاد سال‌هاست به فراموشی سپرده شده است.

در تاریخ سینمای ایران با معدود شخصیت‌های ماندگاری بر می‌خوریم که بتوانند برای مخاطب الگو شوند و در پایان در قالبی دراماتیک و به دور از شعار و اغراق بر مخاطب تاثیر بگذارند.

سینمای ایران در وجهی دیگر در وزنه فیلم‌هایی که بتوانند به ریشه توزیع و مصرف مواد مخدر و ماجراهای ورودی این مواد بپردازد  کم رمق بوده و هست؛ سوژه‌ای که در سینمای جهان با رعایت تفاوت‌ها و مناسبت‌های کشورهای مختلف و جغرافیایی آن کشور بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و به فیلم‌های موفقی هم رسیده‌اند؛ برای مثال می‌توان به فیلم‌هایی مثل «ترافیک» و «بیست و هشت روز» اشاره کرد که توانسته‌اند بسیار به گیشه و اقتصاد سینما کمک کنند.

سینمای ایران در طول این سالها از این سوژه بکر و پر فراز و نشیب به درستی استفاده نکرده و از تکراری بودن موضوع‌ها و شخصیت‌های معتاد تک بعدی ضربه خورده و رنج می‌برد. حتی قدرت لازم را برای تاثیرگذاری در سینما و جامعه نداشته و تنها به شخصیت‌های فانتزی بسنده کرده که در فرآیندی غلط به جای دور کردن مخاطب از مصرف مواد مخدر، آنها را به سمت این معضل ترغیب می‌کند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.