نوآوران آنلاین-عزیر عابسی با اشاره به حادثه دیروز در مورد ترکیدگی خطوط انتقال بنزین در منطقه پل سفید و روستای طالع، اظهار کرد: بنزین اساسا دارای ترکیبات سبک بوده و چنانچه حجم عظیمی از آن در محیط باز و در فضای آزاد رهاسازی شود طی مدت چند روز اثر عمده آن از بین خواهد رفت.
وی تصریح کرد: اثرات ماندگاری بنزین در محیط زیست و خاک با توجه قابلیت فرار بودن این عنصر به نسبت سایر حاملهای انرژی مانند نفت سفید و گازوئیل به مراتب کمتر است.
دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در تشریح عناصر به کار رفته در بنزین و اثرات آن، خاطرنشان کرد: درصدی از بنزین به نام BTX یا "بنزن تولوئن زایلن" حلال در آب بوده و امکان نفوذ آن به آب های زیرزمینی وجود دارد که بی خطر نیست اما در مقایسه با عناصر به کار رفته در نفت و گازوئیل مخاطرات کمتری به همراه دارد.بنزن تولوئن زایلن، قابلیت جدا و رهاسازی از آب را داشته که این امر توسط هوادهی به وسیله پمپ های هوا صورت می گیرد.
وی درباره مشکلات به وجود آمده در اثر این اتفاق، تاکید کرد: علاوه بر خطر انفجار در اثر نشت بنزین، مشکلات تنفسی شامل مسمومیتهای ریوی و اختلالات تنفسی نظیر آسم و برونشیت از جمله مواردی است که میتواند به وجود آید.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره به اینکه اثرات به جا مانده در خاک و آب ماندگار نبوده و با گذر چند روز و یا چند هفته ترمیم خواهد شد، خاطرنشان کرد: بیشترین توجه باید معطوف به اثرات حاد این واقعه مانند انفجار بنزین باشد.
عابسی با اشاره به اینکه دام و گیاهان مجاور به منبع انتشار ممکن است دچار عوارضی نظیر مسمومیت و خفگی شوند، تاکید کرد: این عوارض موقتی بوده و پس از گذشت دوره زمانی محدود طبیعت و محیط زیست خود را ترمیم میکند و این به دلیل ترکیبات فرار در عنصر بنزین است.
دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، ارزش اقتصادی از دست رفتن مقدار قابل توجهی از این حامل انرژی را بسیار گران بها توصیف کرد و افزود: تخلیه منطقه هدف و قطع خطوط ارتباطی برق و گاز میتواند در کمتر کردن ریسک وقوع حادثه کمک شایانی کند.
استاد دانشگاه نوشیروانی بابل، اثرات بهداشتی و ایمنی حادثه را بسیار بیشتر از اثر محیط زیستی آن دانست و در مورد علل بروز اتفاقات مشابه، تصریح کرد: متاسفانه اکثر لوله های انتقال حامل های انرژی در استان چندان مطمئن و ایمن نبوده و این موارد نیاز به بازنگری ویژه را طلب میکند.
وی با انتقاد از پیمانکاران اجرای چنین پروژه هایی گفت: متاسفانه دست کارشناسان و اهالی فن در این حوزه کوتاه بوده و غالب این قبیل پروژه ها در اختیار افراد غیر متخصص قرار دارد.
عابسی با اعلام هشدار برای موارد مشابه در شرایطی به مراتب حادتر نظیر اتفاقات حاصل از برف، باران و سیل تصریح کرد: چه تضمینی وجود دارد که ناگاه شریانهای انتقال اصلی گاز یا نفت دچار حوادث مشابه نشده و فاجعهای بحرانی رقم نخورد و آیا نباید پیش از وقوع حوادث راهکارهای پیشگیرانه صورت گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل، اثرات ناشی از عواقب ناگواری مانند حادثه دیروز را به مراتب خطرناکتر برشمرد و بازنگری و همچنین بررسی دقیق خطوط انتقال انرژی در مازندران از سوی متخصصین کارآزموده استان برای جلوگیری از حوادث مشابه را خواستار شد.
پیش از این مدیرکل مدیریت بحران مازندران از تخلیه کامل یک روستا در این استان به دلیل نشت بنزین و خطر انفجار خبر داده بود.
علی اصغر احمدی از نشت بنزین در اثر ترکیدگی خط لوله انتقال این حامل انرژی در حوالی روستای «طالع» پل سفید خبر داد و اظهار کرد: به دلیل وجود بخار بنزین و خطر انفجار، اداره برق سوادکوه، برق منطقه را قطع و روستای «طالع» نیز تخلیه شده است.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق در شب گذشته صورت گرفت، تصریح کرد: دو حوضچه جمع آوری بنزین ایجاد شده است و این ماده سوختی را با پمپهای مخصوص ضدجرقه به تانکرها انتقال دادیم.
مدیرکل مدیریت بحران مازندران تصریح کرد: تاکنون حدود هشت تانکر بارگیری و به مرکز پخش پالایش ساری انتقال داده شد تا از خطر آتشسوزی و سایر حوادث احتمالی و همچنین هدر رفت بنزین جلوگیری شود.
احمدی با اشاره به اینکه در حاشیه این ترکیدگی خط لوله، درههایی وجود دارد که بنزین به آن سمت هدایت شد، ادامه داد: در حال حاضر جایگزینی لوله در حال انجام است و تمامی ادوات نیز در محل مستقر شد و احتمال میرود تا پایان امروز تعویض لولهها به پایان برسد که پس از این امر، بنزین جریان می یابد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نشت بنزین مشکل زیست محیطی را به وجود آورده یا خیر، تصریح کرد: بخش عمدهای از این ماده سوختی را جمعآوری کردیم و میزان حجم بنزین خارج شده از لوله اصلی در حال برآورد است.
مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه برای جلوگیری از نشت بنزین به داخل رودخانه تلاش فراوانی شده است، اظهار کرد: میزان فراوانی از این ماده سوختی با ایجاد سد کوچک از خاک و ماسه کنترل شده است و با قراردادن پلاستیک در زیر این سد مانع نفوذ حداکثری آن به خاک شدیم.