بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 180222 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - 14:25
از موانع مستند در ایران تا دغدغه‌ی افزایش هزینه‌ها
جعفری در ارزیابی وضعیت سینمای مستند مطرح کرد:

از موانع مستند در ایران تا دغدغه‌ی افزایش هزینه‌ها

حمید جعفری معتقد است: مساله پخش و نمایش، مهمترین مشکل سینمای مستند ماست. در همه جای دنیا تلویزیون مهم‌ترین حامی سینمای مستند است، این در حالی است که در ایران مهمترین مانع آن است.

نوآوران آنلاین- کارگردان مستند «باد» در گفت‌وگو با ایسنا با ارزیابی جشنواره‌ی حقیقت سپری شده، گفت: جشنواره سینما حقیقت با همه‌ی ضعف و قوت‌هایش مهمترین جشنواره سینمای مستند ایران است اما حالا دیگر بعد از دوازده سال، وقت آن رسیده که ضعف هایش بیشتر بررسی و در رفع آن کوشیده شود، شاید مهمترین ضعف جشنواره عدم سیاستگذاری آن است، این مهم هم شدنی نیست مگر با تقویت و راه اندازی جشنواره های موضوعی سینمای مستند در ایران تا هر فیلمی از هر نوعی در جای مناسب خودش نمایش داده شود.

وی افزود: این موضوع بسیار مهم است که متأسفانه به آن توجه نمی‌شود، به این ترتیب جایگاه و اهمیت جشنواره سینما حقیقت هم واقعی می‌شود. موضوع دیگر شلوغی بی حد، غیر منطقی و بی نظمی ناشی از آن در نمایش فیلم‌هاست، هر آدمی که اندکی با فضای سینمای مستند ما آشنا باشد می‌داند این شلوغی‌ها کاذب است و به هیچ وجه این‌ها مخاطبین واقعی سینمای مستند ما نیستند، این شلوغی ها تنها خوش آیند مدیرانی است که می‌خواهند آن را نشان رونق! جشنواره بدانند.

کارگردان «لحظه‌ها» با اشاره به اینکه "مسئله پخش و نمایش، مهمترین مشکل سینمای مستند ماست"، گفت: در همه جای دنیا تلویزیون مهم‌ترین حامی سینمای مستند است. این در حالیست که در ایران مهمترین مانع آن است که یکی از مهمترین دلایلش دایره تنگ ممیزی در تلویزیون است. بسیاری از فیلم هایی که در جشنواره امسال بودند امکان پخش از تلویزیون را ندارند، خارج از تلویزیون هم امکان پخش برای سینمای مستند بسیار ناچیز است.

کارگردان «برد» با بیان اینکه "البته شلوغی جشنواره خیلی هم خوب است، به شرطی که برای آن نظم و نظامی اندیشیده شود"، افزود: مثلا می‌توان بلیط رایگان فروخت تا از این ازدحام، بی‌نظمی و اتلاف وقت جلوگیری کرد، این شیوه‌ای است که مهمترین جشنواره‌های دنیا سال‌هاست آن را اجرا می‌کنند اما مسئولین جشنواره هنوز نسبت به آن بی‌تفاوت هستند. شاید تنها به این دلیل که این شلوغی و ازدحام، عکس‌های تبلیغاتی مناسبی برای بولتن جشنواره فراهم می‌کند.

جعفری گفت: من امسال با فیلم «باد» که موضوع آن آیین زار در جنوب ایران است در بخش نیمه بلند جشنواره شرکت داشتم.

وی ادامه داد: گروه هنر و تجربه ابتکار خوبی است اما آن هم خیلی کم و نابرابر به سینمای مستند امکان می‌دهد. با این حال به تازگی در سینمای مستند امکان پخش اینترنتی وآنلاین به وجود آمده که می‌توان به آن امیدوار بود. به هر حال باید بدانیم بدون پخش، چرخه‌ی تولید اثر، کامل نیست.

کارگردان «نماهایی که ناپدید شد» درباره تاثیرات افزایش هزینه‌ها بر مستندسازی گفت: وضعیت مستندسازی هم تابعی است از کلیت اوضاع جامعه است، وقتی همه چیز گران می‌شود طبیعتا روی ساخت فیلم هم تأثیر خودش را می‌گذارد و در این میان به دلیل بیمار بودن چرخه‌ی پخش در سینمای مستند، مستندسازها بیشترین آسیب را می‌بینند.

جعفری درباره حضور مستند در جشنواره فجر نیز اظهار کرد: جشنواره فجر در این سالها یکی از موضوعات چالش برانگیز برای مستندسازان شده است. من به شخصه  پی گیر حضور فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر نیستم و حتی موافق آن هم نیستم، اما فکر می‌کنم تا زمانی که فرصت و امکانات پخش به طور عادلانه برای سینمای مستند مهیا نشود، مستند سازان حق دارند در جهت به دست آوردن هر امکانی برای نمایش و عرضه آثارشان پیگیرانه تلاش کنند.

کارگردان «باد» با بیان اینکه نمایش فیلم مستند در ایران تقریبا هیچ یا بسیار کم است، گفت: هرچند فضای جشنواره سینما حقیقت از این نظر نسبت به سال‌های پیش تا حدی بازتر شده اما واقعیت این است که تا رسیدن به یک وضعیت قابل قبول فاصله زیادی داریم. در همین سال‌ها همیشه فیلم‌هایی ساخته شده که مورد قبول هیئت انتخاب جشنواره بوده‌اند، اما اجازه‌ی نمایش به آنها داده نشده است.

او ادامه داد: از سوی دیگر خودسانسوری در ما مستندسازها به نوعی نهادینه شده و به دلیل شرایط سخت ممیزی و نا به سامان پخش، به موضوعاتی و نوعی از ساخت و پرداخت فکر می‌کنیم که امکان پخش را از دست ندهند. مثلا در سینمای مستند اجتماعی ما که به لحاظ موضوع  بیشترین حد جسارت در آن دیده می شود، در پرداختن به آسیب ‌شناسی معضلات، فیلم‌ها در یک سطح مشخصی باقی می‌مانند.

به گفته این مستندساز، این موضوع بیش از آنکه به جسارت فیلمساز مربوط باشد، به شرایط حاکم بر پخش بر می گردد.

حمید جعفری در پایان گفت: در این سال‌ها چند فیلم با موضوع آب و کم آبی در ایران ساخته شد که در تحلیل، کمی پا را از سطح فراتر گذاشتند ولی نتیجه آن شد که هیچکدام از تلویزیون اجازه پخش نیافتند. خوب به خاطر دارم خبر پخش یکی از آن ها منتشر هم شد اما سر بزنگاه جلوی پخش آن گرفته شد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.