نوآوران آنلاین- شاهرخ دولکو که با ایسنا گفتوگو میکرد،ادامه داد: اگر هم در تولیدات یک ساله سینمای ایران فیلمهایی بودند که از خط قرمزها عبور کرده باشند، خودشان درایت به خرج داده و اثرشان را به جشنواره ارائه ندادند و یا احساس کردند شاید حواشی بر روی اکرانشان تاثیر بگذارد و درنهایت فیلمهایی که به دست ما رسید ممیزی عجیب و غریبی نداشتند که به لحاظ مضمون و موضوع از جریان جشنواره کنار گذاشته شوند.
او در بخش دیگری از این گفتوگو مطرح کرد: هرساله با توجه به انتظار و شناختی که از سینمای ایران داریم تقریبا مشخص است که سطح آثار چگونه خواهد بود و به این ترتیب هرساله با مقدار تغییر جزئیای شاهد کم یا زیاد شدن تعداد فیلمهای خوب هستیم. به طور کلی در هر دورهای ممکن است به تعداد آثار خوب اضافه شده یا از آن کم شود.
دولکو گفت: با این حال در این دوره شاهد تعداد بیشتری فیلم خوب خواهیم بود و احتمالا شاهد گلههایی که همیشه منتقدان و کارشناس سینمایی به جشنواره داشتند و مثلا میگفتند تعداد فیلمهای خوب در جشنواره کم است یا هیات انتخاب فیلمهای خوب را کنار گذاشتهاند، نخواهیم بود. به نظر میرسد در این دوره فیلمهایی که خوب باشند و بتواند رضایت مخاطبان را جلب کند بیشتر از سالهای قبل خواهد بود، از نظر من این اتفاق بهتر از این است که تنها یک یا دو فیلم خوب وجود داشته باشد و بقیه متوسط یا ضعیف باشند زیرا در این حالت رقابت جدیتری میتواند بین آثار شکل بگیرند.
این عضو هیات انتخاب با تاکید بر اینکه "آثار مختلفی با مضامین گوناگون در جشنواره امسال وجود دارد" بیان کرد: فیلمسازان طبق درک و دریافتی که از جهان اطرافشان دارند و مسائلی که در زندگی روزمره با آن مواجه میشوند، موضوعاتی را انتخاب کردند و به همین دلیل مضامین مختلفی در فیلمها دیده میشود.
دولکو افزود: از بین این تعداد فیلم که به جشنواره ارسال شده بودند میتوانستیم در بخش نگاه نو ۱۳ یا ۱۴ فیلم را انتخاب و وارد بخش مسابقه کنیم. این درحالی بود که قانون این اجازه را به ما نمیداد و مجبور شدیم چند اثر را با ناراحتی و بحثهای فراوانی که بین اعضای هیئت انتخاب صورت گرفت و علیرغم آنکه فیلمهای خوبی بودند و دوست داشتیم در بخش مسابقه وارد شوند، کنار بگذاریم.
او با بیان اینکه "دیگر موضوع جدیدی در سینما وجود ندارد" اظهار کرد: در جشنواره امسال طبیعتا فیلمهایی با مضامین تکراری داریم اما زاویه دید فیلمسازان متفاوت از هم است و همین ، نوع روایت را تازه میکند. قطعاً زاویه دید، نگاه فیلمساز و همچنین خط داستانی میتواند نگاه جدیدی به فیلمها بدهد.میتوان گفت ما گلچینی از بهترینهای سینمای ایران را در جشنواره امسال آوردهایم که در بین آنها نحوه روایت و به طور کلی زیباییشناسی سینما مهم بودند و بر اساس همین زیباییشناسی به بخش مسابقه وارد شدند.
این عضو هیئت انتخاب درباره تنوع ژانرهای سینمایی حاضر در جشنواره بیان کرد: در حال حاضر ژانر کمدی از ژانرهای مورد علاقه سینماگران و مردم است، در جشنواره امسال ، هم در بخش نگاه نو و هم در بخش سودای سیمرغ این گونه سینمایی وجود دارد اما خوشبختانه از نوع برخی فیلمهای کمدی که در چند سال اخیر شاهد ساخته شدنشان بودهایم و اغلب سطح پایین و نازلی دارند، نیست. در واقع ما به عنوان عضو هیات انتخاب به خود این اجازه را نمیدهیم که این نوع از کمدی ها را به جشنواره وارد کنیم.
وی افزود: ما سعی خودمان را کردیم که از تمام ژانرهای سینمایی در جشنواره فیلمی حضور داشته باشد. البته در وهله اول انتخاب ما بر اساس کیفیت آثار بود و نه بر اساس ژانر و نه حتی بازیگر و نام کارگردان. انتخاب درست از نظر من این است که کیفیت فیلم مورد نظر قرار گیرد. بر این اساس این که بگوییم فلان کارگردان این اثر را ساخته است یا فیلم در این ژانر ساخته شده یا اینکه مردم میخواهند فلان بازیگر را در جشنواره داشته باشند به همین دلیل آن فیلم را بپذیریم و همین ملاکی برای انتخاب و ورود آن به جشنواره باشد، توجیه درستی نیست! درنهایت ما فیلمها را بر اساس کیفیت هنری میسنجیم و وارد بخش مسابقه میکنیم و در کنار آنها به ژانرشان هم نگاه میکنیم.
او همچنین گفت: اثری نداشتیم که به خاطر موضوع و محتوا نتواند به جشنواره وارد شود. فکر می کنم اگر هم در تولیدات یک ساله سینمای ایران احیانا فیلمهایی بودهاند که از خط قرمزها عبور کرده باشند، خودشان درایت به خرج دادند و اثرشان را به جشنواره ارائه ندادند و یا احساس کردند شاید حواشی بر روی اکرانشان تاثیر بگذارد. بنابراین احتمالا برخی از کسانی که فیلمشان را به جشنواره ندادند ممکن است چنین ملاحظاتی را در نظر داشتند که بتوانند اکران بی دردسرتری را تجربه کنند و درحقیقت فیلمهایی که به دست ما رسید ممیزی عجیب و غریبی نداشتند تا به لحاظ مضمون و موضوع کنار گذاشته شوند.
دولکو در پایان بیان کرد: فیلمهایی که در این دوره انتخاب شدند از نظر کیفیت رو به بالا هستند و تعداد فیلمهای خوب و قابل بحث زیاد هستند و قطعا داوران، شرایط سختی را برای اهدا جایزه خواهند داشت. در دورههای گذشته شاید یک یا دو فیلم شاخص وجود داشتند و بقیه فیلمها سطح پایینتری داشتند اما امسال همه آثار، از سطح خوبی برخوردارند و به همین دلیل برای تماشاگران جذابتر خواهند بود و داوران کلنجار بیشتری برای دادن جایزه خواهند داشت.