بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 180761 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - 15:45
تقدیر از ۴ پیشکسوت در محفل شاعران رسانه

تقدیر از ۴ پیشکسوت در محفل شاعران رسانه

محفل شاعران رسانه از سلسله محافل سیزدهمین جشنواره شعر فجر با تقدیر از چهار پیشکسوت حوزه شعر، روزنامه‌نگاری و موسیقی در تالار رودکی برگزار شد.

نوآوران آنلاین- در این مراسم که با حضور یونس شکرخواه و حسن نمکدوست و شعرخوانی تعدادی از شاعران فعال در رسانه‌ها همراه بود از فریدون صدیقی (استاد روزنامه‌نگاری)، علیرضا طبایی (شاعر و مسئول بخش شعر مجله جوانان)، صدیق تعریف (خواننده و موسیقی‌پژوه) و تیمور گورگین (شاعر، ترانه‌سرا و روزنامه‌نگار) تجلیل شد.

در ابتدای این محفل که سه‌شنبه (۱۸ دی‌ماه) برگزار شد، مهدی قزلی، دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر به ذکر خاطراتی از دوران روزنامه‌نگاری خود پرداخت و در ادامه با تشریح روند اجرایی جشنواره شعر فجر گفت: برگزاری بزرگترین رویداد شعر کشور از سال ۱۳۹۳ بر عهده بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قرار گرفت و با مشورت جدی که با بزرگان ادبیات داشتیم به نظرمان رسید که به جای ارسال آثار، روی کتاب‌های منتشرشده در سال گذشته تمرکز کنیم که بعد از این چند سال، جمع‌بندی ما این است که در کل این تاثیرات مثبت بوده‌اند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با تاکید بر اهمیت گردآوری آثار یک شاعر در قالب کتاب افزود: شاعران زیادی داریم و داشتیم که شعر گفتند، شاعر بسیار خوبی هم بودند، اما بعد از مدتی به هر ترتیبی اثری از آن‌ها باقی نماند؛ به خاطر این‌که شعرها و آثارشان به کتاب تبدیل نشدند. ما ان‌شاءالله کاستی‌های ارسال خود شعر، و نه کتاب، را برای کسانی که امکان انتشار کتاب ندارند، مدنظر داریم و سال آینده به این موضوع توجه جدی می‌کنیم. برای این‌که جشنواره در سطح باقی نماند و کتاب‌هایی را که در سال‌های قبل‌تر منتشر شده‌اند هم مورد توجه قرار دهیم، محافل جشنواره را در فاصله یکی دو ماه مانده تا اختتامیه در نظر گرفتیم تا امکان شعر خواندن و شعر شنیدن برقرار شود.

دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره شعر فجر به روند بررسی آثار جشنواره سیزدهم اشاره کرد و گفت: ۴۵۰۰ اثر در سه دسته شعر بزرگسال، درباره شعر و شعر کودک و نوجوان به جشنواره بین‌المللی شعر فجر ارسال شده و داوران ما با جدیت آثار را بررسی می‌کنند.

او در پایان اظهار کرد: ما از استادانی نظیر آقای صدیقی یاد گرفتیم کار روزنامه‌نگاری از آن شغل‌هایی است که نه روز می‌شناسد، نه شب و بازنشستگی هم ندارد. از آنجا که جناب آقای صدیقی را می‌شناسیم می‌دانیم اهل نشستن نیستند و حتما فضای روزنامه‌نگاری و خبرنگاری ما از خدمات ایشان استفاده خواهد کرد. امیدوارم سهم کوچک ما در تجلیل از استاد فریدون صدیقی، طلیعه‌ای باشد برای این‌که به کسانی که باید به این موضوع توجه کنند، تلنگری وارد شود و از صدیقی تجلیل کنند.

همچنین ابراهیم اسماعیلی اراضی، شاعر و دبیر محفل شاعران رسانه جشنواره شعر فجر درباره روند برگزاری این محفل گفت: اوایل دی‌ماه بود که آقای بهروز جلالی، معاون محترم فرهنگی و امور استان‌های بنیاد با من درباره برگزاری محفل شعر در جشنواره بین المللی جشنواره شعر فجر برای اهالی رسانه صحبت کرد؛ این‌که بچه‌های شاعر که در رسانه‌ها کار می‌کنند معمولا زحمت خبرهای جشنواره روی دوش‌شان است اما خودشان پشت خبر می‌مانند و از طرفی، بزرگداشتی برای پیشکسوتان عرصه رسانه داشته باشیم. مراحل اجرایی کار به سرعت طی شد تا به امروز رسیدیم که در خدمت شما هستیم. امیدواریم سال بعد نوبت به کسانی برسد که امسال شرمنده‌شان شدیم.

او همچنین بیان کرد: جشنواه شعر فجر اگر دردهایی دارد، دوایش آمدن و ایستادن است.

علیرضا طبایی در این مراسم دو غزل خواند.

فریدون صدیقی نیز به ذکر خاطره‌ای از دیدار با خسرو گلسرخی در اوایل کارش پرداخت. او همچنین گفت: من از هیچ‌کس گله‌مند نیستم. من مرهون رسانه هستم و با رسانه بزرگ شده‌ام.

این پیشکسوت رسانه در ادامه به صحبت درباره رابطه روزنامه‌نگاری و شعر پرداخت و گفت: آیا امکان دارد شاعر روزنامه‌نگار یا داستان‌نویس شود؟‌ کسی که درام را بشناسد، می‌تواند داستان‌نویس شود. اگر درام را بشناسد،‌ می‌تواند روزنامه‌نگار شود. داستان‌نویس می‌تواند شاعر شود؟ نه،‌ شاعر شاعر است و قرار ندارد. اگر شاعر هستید، روزنامه‌نگاری را رها کنید و به دغدغه شاعری‌تان برسید. شاعر یک خصلت گوهری دارد که مال خودش است.

در ادامه این محفل، صدیق تعریف با ذکر خاطره‌ از نحوه آشنایی با نشریه‌ها، سپس درباره عارف قزوینی صحبت کرد و گفت: قبل از عارف ترانه‌ها خیلی تکراری و یکنواخت جلو می‌رفت. عارف با آمدنش روحی به ترانه دمید که به شکل عمودی و فواره‌ای خودش را نشان داد. به تحقیق، تک‌تک تصانیف عارف به یک مورد خاص اجتماعی سیاسی مربوط می‌شود و می‌توان گفت عارف به نوعی گزارشگر و روزنامه‌نگار بوده. ضمن این‌که نمی‌توان او را فقط در کلام خلاصه کرد. می‌شود گفت که منشوری از چند هنر است؛ آواز خوش، ‌نواسازی و آهنگسازی، تصنیف و شعر. علت ماندگاری اصلی کلام عارف، صرفا واگویه مسائل تاریخی نیست ‌بلکه دلیلش ساختار پرقدرت و ملودی‌های زیبای اوست. خود ملودی‌هایی که عارف انتخاب کرده به تنهایی دارای ارزش هنری بسیار بالایی است.

بر اساس این خبر، هفته گذشته، ابراهیم اسماعیلی اراضی دبیر محفل شاعران رسانه به نمایندگی از بنیاد شعر و ادبیات داستانی در منزل تیمور گورگین، شاعر، ترانه‌سرا و روزنامه‌نگار در شهر خمام استان گیلان حضور یافت و با اهدای لوح تقدیر و هدیه از او تقدیر کرد. در این مراسم نیز فیلمی از این دیدار و صحبت‌های گورگین پخش شد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.