بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 181818 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۵ - 15:53
گمشده‌ای در میان متن‌های پراکنده

گمشده‌ای در میان متن‌های پراکنده

یک معلم زبان و ادبیات فارسی می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کتاب‌های ادبیات این است که متن‌های پراکنده دارند.

نوآوران آنلاین- مصطفی حائری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر پراکندگی متن‌های کتاب‌های درسی ادبیات در بی‌علاقگی دانش‌آموزان به این درس، اظهار کرد: متن‌های پراکنده کتاب‌های ادبیات تاثیر مثبتی در علاقه‌مندی و یادگیری بچه‌ها ندارد. بچه‌ها به چیزی جذب می‌شوند که ادامه‌دار باشد. سریالی که می‌بینند یا کتابی که می‌خوانند، داستان‌هایی دنباله‌دار دارند. اما نوع گزینش متن در کتاب‌های ادبیات به‌گونه‌ای است که هر جلسه دانش‌آموزان با شخصیت‌ها، داستان‌ها و فضای متفاوتی مواجه می‌شوند و این چیزی نیست که بچه‌ها بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. 

او با بیان این‌که میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به درس ادبیات در رشته‌ها، مقاطع و حتی مدرسه‌های مختلف با هم فرق می‌کند، درباره آن‌چه در کلاس‌هایش برای ایجاد علاقه‌مندی به ادبیات در دانش‌آموزان تاثیر داشته است، گفت: سعی‌ام بر این بوده آن‌چه را در طول قرن‌ها افتاده است و افراد به آن علاقه‌مند بوده‌اند در کلاس بازسازی کنم. مثلا این‌که در زنگ ادبیات برای بچه‌ها کلاس نقالی داریم تا برای آن‌ها «شاهنامه» خوانده شود و در ضمن آن با داستان هم آشنا شوند.

این معلم ادبیات فارسی افزود: برای ایجاد علاقه‌مندی در دانش‌آموزان نسبت به این درس، بیشتر از این‌که بخواهم بگویم معنای یک شعر یا واژه چیست سعی می‌کنم تا بچه‌ها شعر بخوانند و بشنوند.

حائری سپس به پیچیده بودن کتاب‌های درسی ادبیات اشاره و اظهار کرد: دلیل این‌که مبنای برخورد بچه‌ها با ادبیات لذت نیست برمی‌گردد به پیچیدگی‌ها و جزئی‌نگر بودن کتاب‌های ادبیات. این‌ برای بچه‌ها لذت‌بخش نیست که بخواهند با ماهیت و مفهوم ادبیات ارتباط برقرار کنند. بعضی چیزها باید در کلاس خوانده شود تا بچه‌ها با آن ارتباط کلی بگیرند و لزوما نباید وارد جزئیات معانی و آرایه‌ها شوند که برای‌شان هم دشوار است.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان امیدواری‌اش به دانش‌آموزان در کلاس‌ها، بیان کرد: تعداد دانش‌آموزانی که امیدوار باشم در آینده در این حوزه فرد مطرحی می‌شوند زیاد نیست، اما هر سال حداقل یکی، دو دانش‌آموز هستند که مطمئنم در آینده نویسندگان بزرگی خواهند شد. 

این معلم ادبیات در انتها، درباره تفکری که ورود به رشته علوم انسانی را به سطح پایین تحصیلی نسبت می‌دهد گفت که این جو هرچند که هنوز هم هست اما به ‌غلظت مثلا ۱۰ سال قبل نیست. 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.