بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 183200 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - 12:58
جزئیات معاینه فنی خودروهای سبک

جزئیات معاینه فنی خودروهای سبک

رئیس سابق مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست روال معاینه فنی عادی و برتر را برای خودروهای سواری تشریح کرد و گفت: تعدادی از خودروهای تهران برای دریافت برگه معاینه فنی به مراکز معاینه فنی در شهرهای اقماری مراجعه می‌کنند.

نوآوران آنلاین- مسعود زندی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در آزمون معاینه فنی خودروهای سبک، منو اکسیدکربن و هیدروکربن‌ها اندازه‌گیری می‌شود، اظهارکرد: دستورالعمل‌های معاینه فنی برای انواع خودروها متفاوت است. بدین‌ترتیب که برای خودروهای کاربراتوری که خیلی قدیمی هستند میزان منواکسیدکربن، باید چهار درصد حجمی، مدل ۸۳ و پایین‌تر دو درصد و مدل ۸۴ و بالاتر ۰.۷ درصد باشد که اکثر خودروهای در حال تردد در تهران محصول این دوره زمانی (۸۴ و بالاتر) هستند.

وی ادامه داد: این رقم‌ها برای معاینه فنی معمولی و در دور آرام است البته تا قبل از سال ۱۳۹۳ حد منواکسیدکربن برای آزمون معاینه فنی دو درصد بود و بعد از آن سال به صورت سختگیرانه‌تری اعمال شد و به ۰.۷ درصد رسید، به طوری که اگر خودرویی کاتالیست کانوِرتور نداشته باشد توان پاس کردن این حد از منواکسید کربن را حتی در دور آرام نخواهد داشت البته این سختگیری‌ها در معاینه فنی باید ادامه داشته باشد و به شکل پلکانی ارتقا یابد.

رئیس سابق مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای معاینه فنی برتر که از خودرو در دور بالا آزمون گرفته می‌شود، عدد و رقم‌ها با معاینه فنی معمولی متفاوت است، تصریح کرد: برای دور بالا خودرو را تحت بار قرار می‌دهند و گاز را بالا می‌برند، به طوری که سرعت خودرو را از دور ۲۰۰۰ به ۴۰۰۰ می‌برند. در این نوع از معاینه فنی مدل‌های ۸۴ و بالاتر، میزان منواکسید کربن شش دهم درصد است که پاس کردن آن دشوار است و بسیاری از خودروها نمی‌توانند آن را پاس کنند. خودروهایی که موفق به دریافت برگه معاینه فنی برتر می‌شوند، می‌توانند برای پرداخت عوارض محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد مشمول تخفیف قرارگیرند.

زندی در مورد استاندارد خودروهای ایرانی با بیان اینکه کیفیت خودروهایی که در کشور ما تولید می‌شود تا حدی با تولیدات سایر کشورها متفاوت است، گفت: در کشورهای پیشرفته، خودروها معمولاً استانداردهای یورو ۶ را پاس می‌کنند اما در کشور ما استاندارد یورو ۴ محور تولیدات خودرویی قرار می‌گیرد که همین حد استاندارد هم بعد از یک تا سه سال استفاده از خودرو دچار اشکال و خودرو با افت کارایی مواجه می‌شود، به طوری که اگر همان مقطع اندازه‌گیری‌ها صورت گیرد، نمی‌تواند استاندارد یورو ۴ را پاس کند بنابراین در تولیدات خودرویی باید بحث پایداری استانداردها هم مطرح باشد اما در حال حاضر نقایصی در این زمینه وجود دارد.

این کارشناس آلودگی هوا در پایان با اشاره به ضرورت تقویت تجهیزات مراکز معاینه فنی کشور اظهار کرد: متأسفانه تعدادی از خودروها که در مراکز معاینه فنی تهران موفق به دریافت برگه معاینه فنی نمی‌شوند، سعی می‌کنند به مراکز معاینه فنی در اطراف تهران یا حتی سایر شهرهای اقماری که تجهیزات کاملی ندارند، مراجعه کنند تا با آنان راحت‌تر برخورد شود و بتوانند برگه معاینه فنی بگیرند، در حالی که باید در همه مراکز، معاینه فنی به‌دقت، کامل و بدون کمترین خطا انجام شود.

به گزارش ایسنا، وحید حسینی - دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا - نیز پیش از این با انتقاد از عملکرد برخی مراکز معاینه فنی درخواست کرده بود که ارتباط مراکز معاینه فنی متخلف با سامانه یکپارچه معاینه فنی (سیمفا) قطع شود. او در یکی از جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا توضیح داد که در شرایط حاضر این ظرفیت قانونی وجود دارد که با مراکز متخلف معاینه فنی برخورد شود و می‌توانیم با مستندات مربوط به تخلف مرکز معاینه فنی ارتباط آن را با سامانه سیمفا قطع کنیم. مسلماً این بزرگترین تنبیه برای مراکز معاینه فنی متخلف به عنوان بخش خصوصی خواهد بود و نقش بازدارندگی خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنم در آئین‌نامه جدید معاینه فنی این موضوع لحاظ شود.

البته در ابتدای پاییز سال جاری، سازمان حفاظت محیط زیست به منظور ارتقای نظارت بر مراکز معاینه فنی سراسر کشور طرح آموزش کارشناسان ادارات محیط زیست استان‌ها را در دستور کار قرار داد. این طرح با همکاری شهرداری تهران انجام و جلساتی آموزشی برای ارتقای سواد کارشناسان محیط زیست کشور در حوزه معاینه فنی برگزار شد. سازمان محیط زیست از کلیه ادارات زیر مجموعه خود درخواست کرد که به‌طور ماهانه نتایج پایش و بررسی‌های خود را از مراکز معاینه فنی استان محل فعالیت به ستاد مرکزی گزارش دهند. شواهد نشان می‌دهد که تاکنون جز استان تهران هیچیک از استان‌های کشور در ارائه گزارشات مربوط به بازرسی از مراکز معاینه فنی عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند. دبیرخانه ملی کاهش آلودگی هوا نیز ادارت کل محیط زیست استان‌ها را بارها در این باره مورد انتقاد قرار داده است.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.