بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 31511 | تاریخ : ۱۳۹۶/۶/۱۱ - 11:42

مرگ، گاهی ریحان می‌چیند ...

مرگ، گاهی ریحان می‌چیند ...

چمدانش‌هایشان را بسته و راه افتاده بودند تا پرونده تابستان امسال را با اردویی دوستانه و پراز خاطره ببندند تا وقتی معلم از آنها پرسید "در تابستان چه کردید ؟" با شادی از روزهای اردو در شیراز بگویند، اما برای همیشه به تلخ‌ترین خاطره دوستانشان تبدیل شدند و در نیمه‌های شب به خواب ابدی فرو رفتند؛ کسی چه می‌داند شاید قبلش خواب روزهای خوب آینده را می دیدند ...

نوآوران آنلاین- بامداد روز گذشته اتوبوس حامل دختران دانش آموز هرمزگانی در داراب به  علت خواب آلودگی راننده واژگون شد و 39 دانش آموزی که قرار بود در اردوی تشکیلاتی فرزانگان سازمان دانش آموزی شرکت کنند هیچ گاه به مقصد نرسیدند.

 هر چند آمارهای اعلامی از تعداد قربانیان این حادثه از سوی نهادهای ذیربط متناقض بود اما در نهایت وزارت آموزش و پرورش شمار قربانیان را 9نفر اعلام کرد که هفت تن از آنها دانش آموز، یک نفر مربی تربیتی و دیگری کمک راننده بوده است. معاون اورژانس کشور نیز گفت که متاسفانه این حادثه منجر به قطع عضو دو دانش آموز و قطع نخاع دو دانش آموز دیگر شده است.

در همین راستا وزیر آموزش و پرورش ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه و با بیان اینکه «با خانواده‌های داغدار همدرد هستم» قول پیگیری این حادثه را داده است. وی که ظهر روز گذشته به همراه هیئتی وارد شیراز شد تا از نزدیک در جریان درمان دانش آموزان مصدوم قرار بگیرد، در پاسخ به پرسشی درباره علل بروز این حادثه، گفت: مواردی نیاز به بررسی بیشتر داشت که از عوامل مربوطه خواستیم ظرف سه روز آینده گزارش کارشناسی دقیقی را در این خصوص ارائه دهند که چرا در این وقت شب اتوبوس را حرکت دادند در حالی که شاید این اتفاق می‌توانست در روز بیفتد و دیگر نیازی به حرکت در نیمه شب نبود. دوم آنکه باید بررسی شود که آیا اتوبوس حامل دانش‌آموزان از ایمنی لازم و کافی برخوردار بوده است یا خیر؟ که قرار شد همه این موارد تا سه روز آینده به صورت مکتوب به بنده ارائه شود.

بطحائی درباره اینکه آیا خواب‌آلودگی راننده علت وقوع حادثه بوده است؟ نیز عنوان کرد: گزارشات پلیس راه حاکی از آن است که راننده علیرغم آنکه مدت زیادی پشت فرمان نبوده و ۲.۵ ساعت هم از رانندگی‌اش نگذشته بود، دچار خواب‌آلودگی می‌شود و این موضوع باعث خارج شدن اتوبوس از مسیر و واژگونی‌اش شده است.

"زینب رحیمی" یکی از دانش‌آموزان حاضر در اتوبوس نیز روایت کوتاهی از این سفر بیان کرد و گفت: ساعت 23 به سوی استان فارس حرکت کردیم. تا ساعت 3 بامداد بیدار بودیم که یکی از مربیان اعلام کرد بروید استراحت کنید تا راننده حواسش پرت نشود؛ نیم ساعت نگذشته بود که مشاهده کردیم در بین زمین و هوا معلق هستیم.من اولین نفر بودم که از شیشه به بیرون پرتاب و از ناحیه دست و پهلو دچار شکستگی شدم. شیشه‌ای که حاوی مهیاوه بود و بچه ها برای پختن نان سنتی همراه داشتند به سرم برخورد کرد و همین امر باعث شد تا از شیشه اتوبوس به بیرون پرتاب شوم.

حادثه ناگواری که روز گذشته رخ داد سوالات و ابهاماتی به همراه داشت و افکار عمومی همچنان منتظر هستند آموزش و پرورش به این سوال پاسخ دهد که چرا این اتوبوس شبانه اقدام به حرکت کرده در حالی که باید تا ساعت چهار بعدازظهر فردای آن روز به مقصدش می‌رسیده؟ و اینکه آیا  هنوز وقت آن نرسیده است که اعزام دانش آموزان به اردوها با نظارت بیشتری صورت گیرد و کیفیت وسایل حمل و نقل بهبود یابد و یکبار برای همیشه دستورالعمل و آیین نامه کامل و متقنی تدوین و به اجرا در بیاید؟.

مهدی فیض معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش تلاش کرد تا روز گذشته به این پرسش‌ها پاسخ دهد. وی ممنوعیت حرکت شبانه اتوبوس‌ها را رد کرد و با بیان اینکه آیین نامه اردوهای دانش آموزی، آیین نامه کارشناسی شده و پخته‌ای است گفت: حرکت اتوبوس در شب بر خلاف گذشته در آیین نامه جدید دارای منع قانونی نیست و با رعایت ضوابطی قابل انجام است.

به گزارش ایسنا، جان باختن 22 دانش آموز در سانحه تصادف اتوبوس با تانکر سوخت در مشهد در سال 86،  کشته شدن 37 نفر از کارکنان آموزش و پرورش در سانحه جاده‌ای شهرکرد،  کشته شدن 10  دانش آموز در اراک در سال 88، کشته شدن سه دانش آموز دختر در تصادف اتوبوس در محور بروجرد و حادثه لردگان که منجر به مرگ 26 دانش آموز دختر در سال 91 شد تنها بخشی از حوادث جاده‌ای مرگبار دانش آموزی در کشور هستند.

 هرچند طی دو سه سال اخیر بروز حادثه‌ای با این ابعاد را در اردوهای دانش آموزی شاهد نبوده ایم اما حادثه داراب به عنوان اولین و تلخ ترین اتفاق وزارت آموزش و پرورش در سال جاری زنگ خطر و تلنگری است که باید در گوش مسئولان آموزش و پرورش به صدا در بیاید تا با نظارت دقیقتر از بار وقوع چنین حوادثی در آینده کاسته شود.

محمدرضا نیک‌نژاد دبیر و کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگویی با ایسنا، به این حادثه از منظر دیگری نگاه کرده و در این باره اظهار کرد: هرچقدر هم که زمینه‌های لازم آماده شده باشد ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که از دست آموزش و پرورش خارج باشد. به هر روی آمار بالای حوادث جاده‌ای و ناامنی راه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی افزود: درباره اردوها دو راه برای آموزش و پرورش وجود دارد یا آنکه به کلی در اردوها را تخته کنند که اکنون بسیاری مدارس این کار را انجام می دهند و حتی از بردن بچه‌ها به اردوهای داخل شهری امتناع می‌کنند و یا آنکه علی رغم محدودیت‌ها اردوها را ادامه دهند؛ زیرا جزئی از فرآیند آموزش است و پتانسیل خوبی دارد.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه در مواردی اردوهایی حادثه ساز می‌شوند که تا حدودی برنامه ریزی برای آنها خارج از مدرسه انجام می‌شود عنوان کرد: اردوی اخیر نیز یک اردوی تشکیلاتی بود که توسط سازمان دانش آموزی برگزار شد. 

وی درباره نحوه برخورد مسئولان با این حادثه اظهار کرد: در این مواقع مسئولان می‌خواهند پاسخگوی مسائلی باشند که چندان ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد و به مسائل ایمنی بر می‌گردد.آنها در صدد توجیه این پدیده غم انگیز بر می‌آیند اما باید تدابیری اندیشیده شود که از بار این حوادث کاسته شود زیرا جان فرزندان ما ارزشمند است و مقدم ترین موضوع در آموزش و پرورش جان و سلامتی دانش آموزان است.

نیک‌نژاد با بیان اینکه قطعا آیین نامه فعلی اردوها دارای اشکال است اظهار کرد: مسئولان آموزش و پرورش عنوان کردند که ممنوعیت حرکت شبانه را تا پنج سال پیش داشته ایم؛ اما با چه توجیهی این موضوع از آیین نامه حذف و حرکت شبانه بلامانع دیده می‌شود؟ بر فرض که امکانات خوب بود و ضوابط رعایت شد، به جاده ‌هایی که سالانه چندین هزار کشته می‌دهند، با چه اطمینانی بچه‌ها را شبانه به اردو می‌فرستند؟.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: از سوی دیگر متاسفانه در چند سال گذشته هر چه کارشناسان بر افزایش بودجه تاکید کردند، کسی گوش نداد. پتانسیل و انرژی و هوش این دانش آموزان از کف کشور رفت و جان تعدادی دیگر به خطر افتاد. مدارس ما معمولا به سراغ ارزانترین امکانات و وسایل حمل و نقل برای اردو می روند چون بودجه ندارند. کمبود بودجه مستقیم روی این مسائل موثر است. اتوبوس‌های راهیان نور هم به‌روز نیستند و اشکالات عمده ای دارند.

به گزارش ایسنا، این در حالیست که سردار مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید شیوه‌های جدیدی را برای اعزام دانش آموزان برنامه‌ریزی کند، گفت: ما برای راهیان نور نیز چنین اقداماتی را انجام دادیم و پیشنهاد می‌دهیم که آموزش و پرورش با هماهنگی پلیس و دیگر دستگاه‌های مرتبط شیوه‌نامه اردوهای دانش آموزی را تدوین کند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا می‌توان برای اردوهای دانش‌آموزی ممنوعیت تردد شبانه را اعمال کرد یا خیر؟ گفت: این موضوع نیازمند شیوه‌نامه‌ای است که آموزش و پرورش باید تدوین کند و البته چنین موضوعی را می‌توان مد نظر قرار داد. اطلاعات این اتوبوس در سامانه سپهتن ثبت شده است حتی تصاویری وجود دارد که نشان می‌دهد راننده در حین رانندگی خواب آلود بوده است؛ البته مسئولان قضایی در حال تحقیق درباره این موضوع هستند.

مهری تصریح کرد: برابر بررسی‌های ما اتوبوس مذکور کمک راننده داشته، سرعتش مجاز بوده و مشکل فنی نداشته است.

به گزارش ایسنا، به گفته محمود علی‌گو، قائم مقام سازمان دانش آموزی در مجموع ۳۴ نفر در این حادثه مصدوم شدند که وضعیت تمام مصدومان ثابت و عادی شده و امروز 13 نفر مرخص می‌شوند. همچنین پنج نفر از دانش آموزان در شیراز تحت نظر هستند و درمان آنها یک تا دوماه طول می‌کشد که دو نفر از  آنها قطع عضو شده‌اند. یکی دیگر از دانش آموزان که در داراب بستری است ، امروز پس از ثابت شدن وضعیتش با هلی برد به شیراز منتقل می‌شود.

به گزارش ایسنا، هنوز واقعه فرو رفتن سربازان در کام مرگ در یک سانحه جاده‌ای در سال گذشته را از یاد نبرده‌ایم و امروز این ضرورت احساس می‌شود که سایر دستگاه‌های ذیربط در کنار آموزش و پرورش در برابر بروز این حادثه پاسخگو باشند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.