بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 46425 | تاریخ : ۱۳۹۶/۷/۴ - 16:18
پیک موتوری‌ها چقدر پول درمی‌آورند؟

پیک موتوری‌ها چقدر پول درمی‌آورند؟

درآمد ماهانه موتور سواران، بستگی به ساعت فعالیت آنها یک تا 5 میلیون تومان است.

نوآوران آنلاین- قد و قامت او، به پسرهای 25 ساله می‌ماند. با تیپ اسپرت و ژستی خاص کنار موتورسیکلتی بزرگ و سفید رنگ ایستاده، یک دستش را روی آینه و دست دیگرش را روی گاز موتور گذاشته و کلاه کاسکتی سفید را نیز روی صندلی مشکی موتور قرار داده است. این ژست آتلیه‌ای، برای یک آگهی در یکی از اپلیکیشن‌های مبادله اینترنتی است که زیر آن نوشته شده: «با عرض سلام، پیک موتوری هستم برای سرویس دهی همه جای تهران و حومه، جابه‌جایی بسته، مسافر، بار و هر کار دیگری با موتور.» در آگهی دیگری، تصویر یک فروشگاه 15 متری دیده می‌شود که زیر آن نوشته شده است: «پیک موتوری با مجوز از اتحادیه، مغازه 15 متری با کلیه امکانات، هم شراکت می‌کنم، هم می‌فروشم و اجاره هم می‌دهم، به دلیل مسافرت، زنگ خور 80 تا. با تشکر» فرد آگهی دهنده، مردی میانسال و حدوداً 50 ساله است که 17 سال است با پیک موتوری کار می‌کند. او می‌گوید:«یک سال بالای سر کارم نبودم و از 300 زنگ خور، به 80 تا رسید. با این 80 تا روزانه بین 200 تا 300 تومان درآمدش می‌شود. هزینه مغازه و لوازم را که در نظر بگیرید، برای فروش حدود 250 میلیون می‌فروشم. اجاره هم بخواهید، 3 میلیون ماهانه و برای پول پیش هم چانه می‌زنیم. خودم دیگر از این کار خسته شده‌ام و می‌خواهم شغلم را عوض کنم.» 

آمارهایی که پلیس و شورای شهری‌ها اعلام کرده‌اند، نشان می‌دهد که حدود 3.5 میلیون موتورسیکلت در پایتخت تردد می‌کنند و تنها 600 هزار موتور هر روز به منطقه 12 یعنی محدوده بازار تهران، رفت و آمد دارند. موتورسوارها به شکل‌های گوناگون در تمام شهر دیده می‌شوند؛ کنار معابر شلوغ برای مسافرگیری ایستاده‌اند، در حوالی بازار، بارهای سنگین جابه‌جا می‌کنند و بعضی‌ها نیز جعبه‌های کوچک بسته‌بندی را پشت موتورهایشان قرار داده‌اند. چند وقتی هم می‌شود که موتورسوارهایی با جلیقه آبی رنگ، در هر ساعتی در خیابان‌های مختلف پایتخت دیده می‌شوند. مهدی نایبی، جوانی حدوداً 35 ساله است که استارت آپ الوپیک را راه‌اندازی کرده و برنامه موبایلی آن، بیشتر از 100 هزار بار دانلود شده است. او می‌گوید:«در حال حاضر حدود 20 هزار موتور سوار با ما همکاری می‌کنند. حدود 50 هزار مورد هم میانگین درخواست روزانه برای خدمات است و برنامه داریم تا نوروز 97، به ساماندهی 50 هزار موتورسوار رسیده باشیم.» با استناد به حرف‌های او، روزانه 500 میلیون تومان در تهران تنها توسط یک پیک موتوری آنلاین پول گردش می‌شود.

سود از حمل بار سنگین تا مسافر

از ابتدا تا انتهای خیابان طویل وحدت اسلامی، مغازه‌هایی مختلف با سردرهای یک شکل کنار هم قرار گرفته‌اند و در نخستین روزهای مهرماه، جنب و جوش زیادی در داخل و بیرون آنها جریان دارد. کمی دورتر از مغازه‌ها و در قلب بازار تهران، مردان پیرو جوان نحیف زیادی، بارهای سنگین را روی دوش خود حمل می‌کنند و با سرعت جابه‌جا می‌شوند. اما آنها، تنها باربرهای بازار نیستند. در خیابان‌های مختلف بازار، موتورهای کوچک، زیر بارِ بارهایی سنگین رفته‌اند و راننده موتور، در مقابل آنها گم شده است. یکی از این موتورسواران می‌گوید:«کار ما سخت است. خودمان می‌دانیم خطر زیادی دارد، تا به حال خدا را شکر اتفاقی نیفتاده است. اما اگر این کار را نکنیم، چه کنیم؟» 

محمد حقانی، عضو سابق شورای شهر تهران، آذرماه سال گذشته درباره حضور موتورسواران در تهران گفته بود: «روزانه حدود ٦٠٠‌ هزار موتورسیکلت فقط به منطقه ١٢ شهر تهران(محدوده بازار) وارد می‌شود، سهم موتورسیکلت بیشتر از همه وسایل نقلیه دیگر شهر است.» یک موتورسیکلت معمولی و کارنکرده، حدود 3 تا 4 میلیون تومان قیمت دارد و موتورسیکلت‌های دسته دوم در سایت‌های تبادل آنلاین، در حدود یک میلیون تومان هم پیدا می‌شود. به این ترتیب، تنها با مهارت راندن موتور، شغل‌های مختلفی شکل گرفته‌اند که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد درآمد آنها بسته به حوزه‌های کاری، از یک تا 5 میلیون تومان متغیر است. 

گزارش بانک مرکزی از بودجه خانوار نشان می‌دهد، 17.4 درصد از خانواده‌های شهری ایران، موتورسیکلت در اختیار دارند. با این حساب، حدود 4 میلیون و 250 هزار خانواده ایرانی، صاحب موتور هستند و روزگار بخشی از آنها، از طریق همین موتورها می‌گردد. 

مهدی نایبی، مدیرعامل یک پیک موتوری آنلاین که از آذرماه سال گذشته راه‌اندازی شده است، می‌گوید: «در شهر تهران به غیر از بحث ترافیک همیشگی، موتوری‌ها همیشه روی بورس بوده و کار کرده‌اند. آنها چه برای ارسال بسته و مرسوله و چه برای بارگیری مسافر کارهای مختلفی انجام می‌دهند. هر کسب و کاری در این زمینه شروع به کار کند، رونق خواهد داشت. برای راه انداختن هر کاری، باید پیش نیازهای آن را در نظر گرفت. مردم تهران همه خوب می‌دانند که حمل و نقل موتوری، چقدر برای سرعت و زمان زندگی در این شهر مهم است. از طرفی در دو سه سال اخیر، اقبال مردم به کارهای موبایلی خیلی زیاد شده است و ما هم از همین مؤلفه‌ها استفاده کردیم.» 

او می‌گوید 20 هزار موتورسوار با آنها همکاری می‌کنند و ادامه می‌دهد:«فردی که کار پیک موتوری انجام می‌دهد، حالا چه نوع سنتی و چه نوع آنلاین آن، می‌تواند درآمد چند میلیونی خوبی کسب کند. اما این‌طور هم نیست که فردی خیلی ساده و راحت کار کند و پول به جیب بزند. آن‌هایی که درآمد بالا دارند، از ساعت 5، 6 صبح شروع به کار می‌کنند و حتی تا ساعت 10 شب هم مشغول هستند. ضعف سنتی کار پیک این بود که عصر تعطیل می‌شدند و اگر شب درخواست جابه‌جایی داشتید، انجام نمی‌شد. اما حالا این مانع هم دیگر نیست.» 

به گفته نایبی، میانگین درآمد روزانه پیک موتوری‌های آنلاین در صورت 8ساعت کار، حدود 100 هزار تومان است. با این حساب، یک فرد شاغل در این حوزه می‌تواند ماهی حدود سه میلیون تومان درآمد داشته باشد. بررسی شیوه فعالیت یک کسب و کار آنلاین، نشان می‌دهد که دولتی‌ها نیز فضای کار را برای آنها ایجاد کرده‌اند. نایبی می‌گوید:«ما از اتحادیه مربوط مجوز گرفتیم و هیچ مشکلی برایمان پیش نیامد. با شرکت پست ایران نیز چند جلسه داشتیم و آنها برای پیشبرد کارها و هماهنگی‌های بیشتر، با ما همفکری کردند.»

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.