بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 46685 | تاریخ : ۱۳۹۶/۷/۵ - 17:11
گردشگری ابزار توسعه پایدار

گردشگری ابزار توسعه پایدار

رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران به عنوان یکی از راهکارهای مهم در رهایی از اقتصاد تک‌محصولی مبتنی بر نفت و کمک به توزیع عادلانه درآمدها در کشور باید بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران قرار گیرد و در این زمینه اجماعی عمومی شکل بگیرد.

نوآوران آنلاین- امروز پنجم مهر برابر با ٢٧ سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری در حالی در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود که رقم گردشگران از مرز یک میلیارد و دویست میلیون نفر گذشته و صنعت گردشگری جایگاه خود را به عنوان رکن چهارم در اقتصاد جهان تثبیت کرده است.

گردشگری نه تنها از نقطه نظر اقتصادی به عنوان یک صنعت رو به رشد، بلکه از جنبه فرهنگی و اجتماعی نیز به‌عنوان ابزاری قوی در اختیار دیپلماسی عمومی کشورها، روز به روز بیشتر مورد توجه کشورها قرار می‌گیرد. با چنین ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی، به‌درستی می‌توان گردشگری را ابزاری موثر برای توسعه پایدار کشورها دانست و از این رو است که شعار روز جهانی گردشگری ٢٠١٧ بر نقش گردشگری به عنوان ابزاری برای تحقق توسعه پایدار تأکید می‌کند. بررسی روند افزایش شمار گردشگران از سال ١٩۵٠ به این سو به روشنی گویای جایگاه رو به رشد صنعت گردشگری در جهان است. در سال ١٩۵٠ شمار گردشگران در سراسر جهان فقط ۲۵ میلیون نفر بود که طی سه دهه هفت برابر شد و در سال ١٩٨٠ به ۱۷۸ میلیون نفر رسید. این رقم در سال ٢٠٠٠، به ۶۷۴میلیون نفر و در سال ٢٠١۵ به یک میلیارد و ١٨۶ میلیون نفر افزایش یافت و همچنان شاهد رشد شتابان شمار سفرها در سراسر جهان هستیم و این نشان‌دهنده رشد چشمگیر صنعت توریسم و اقبال جهانی به این صنعت سبز، درآمدزا، اشتغالزا و چند ساحتی است.

نگاهی به آمار‌ها نشان می‌دهد ایران در شاخص رقابت‌پذیری گردشگری در میان ١۴١ کشور جهان در سال ٢٠١٣ رتبه ٩٨ را داشته که در سال ٢٠١۴ با یک پله صعود به رتبه ٩٧ دست یافته و پیش‌بینی می‌شود در سال ٢٠١٧ با چهار پله ارتقا به رتبه ٩٣ دست یابد. این در حالی است که در انواع هفت‌گانه اصلی گردشگری، یعنی گردشگری تفریحی، درمانی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی، تجاری، سیاسی و شاخه‌های زیرمجموعه این گروه‌ها، ظرفیت بالایی در کشورمان وجود دارد و در واقع تمام آنچه دیدنی است را کشور ما دارد و نیازی نیست که برای جذب گردشگران جاذبه‌های دیدنی خلق کنیم، چرا که ایران با داشتن بیش از ٣٣هزار اثر ثبت شده ملی و ٢٢ اثر ثبت جهانی و یک میلیون سایت تاریخی، تمدنی، گردشگری و اکوتوریسمی جزو ١۵  کشور برتر دنیا از لحاظ جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی، مذهبی و زیارتی است، اما در رتبه‌بندی‌های جهانی در میان ١٣٩ کشور رتبه ١١۴ را به خود اختصاص داده است و به لحاظ درآمد گردشگری نیز در رتبه ٧٠ جهان قرار داریم که نشان‌دهنده سهم ناچیز ما دراین صنعت جهانی است.

باتوجه به اینکه از جمعیت ٧ میلیاردی جهان، ٢١ درصد (یعنی یک میلیارد و ۴٧٠ میلیون نفر) مسلمان هستند و از این تعداد سهم شیعیان ٣۶٠ میلیون نفر است، به کارگیری روش تبلیغات در بخش گردشگری مذهبی فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی این صنعت در کشور ما می‌تواند باشد.

بی‌شک آنچه نیاز امروز کشور ما است از یک سو ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پذیرایی از گردشگران و از سوی دیگر معرفی داشته‌های گردشگری‌مان به جهانیان است که هر دو در سایه مدیریت گردشگری متناسب با ظرفیت‌ها و همچنین تخصیص اعتبارات مناسب برای این موضوع اتفاق می‌افتد. این یک واقعیت محرز است که هرگونه سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبارات مناسب برای معرفی ایران به جهانیان موجب توسعه گردشگری کشور می‌شود و در نهایت نه تنها چندین برابر آنچه هزینه شده به اقتصاد کشور برمی‌گردد بلکه تاثیرات این سرمایه‌گذاری، همیشگی و پایدار خواهد بود.

با این رویکرد رشد و توسعه صنعت گردشگری در ایران به عنوان یکی از راهکارهای مهم در رهایی از اقتصاد تک‌محصولی مبتنی بر نفت و کمک به توزیع عادلانه درآمدها در کشور باید بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران قرار گیرد و در این زمینه اجماعی عمومی شکل بگیرد.

در واقع یکی از گام‌های بسیار مهم اما اولیه به سوی مدیریت فراگیر گردشگری، اتخاذ رویکرد یکپارچه از سوی تمام نهادهای دولتی برای شکل‌دهی و اجرای سیاست‌های گردشگری است که مستلزم توسعه یک ساختار قوی همکاری میان نهادهای بخش خصوصی و  دولتی است. از سویی برای تحقق اهداف معطوف به گردشگری، باید چالش‌های بی‌شمار در برابر توسعه گردشگری کشورمان را به مرور از میان ‌برداریم و در این زمینه بی‌شک گسترش تعاملات بین‌المللی جهت استفاده از تجارب جهانی در عرصه گردشگری، استفاده از ظرفیت نیروی کار جوان، حمایت و جلب همکاری تشکل‌های فعال گردشگری و بخش خصوصی، جذب سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، آمایش گردشگری با رویکرد منطقه‌ای، ارتقای علمی و سطح دانش گردشگری، کارآفرینی و اشتغال‌زایی آسان و ارزان، اجرای استانداردها برای شکل‌گیری شهرهای گردشگری و توزیع عادلانه لوازم و سرمایه‌های مورد نیاز توسعه گردشگری در تمام مناطق کشور، مواردی است که باید در اجرای تمامی طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه لحاظ شود.

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.