نوآوران آنلاین-
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در پیامی به اصحاب رسانه اعلام کرد: «عرصه مدیریت شهری به ویژه مدیریت کلانشهری مانند تهران، میدان خطیر تصمیماتی است که علاوه بر مطالعات کارشناسی فراوان، با توجه به حجم بالای جمعیت و حضور اقشار گوناگون، نیازمند در نظر داشتن منفعت جمعی شهروندان و فاصله گرفتن از منافع و امتیازات صنفی است.
وی افزود: معضل ترافیک تهران، روند فزاینده آلودگی هوا که نفسهای تک تک شهروندان و فرزندان این شهر را سال هاست به شماره انداخته و همچنین عدم اجرای عدالت در بهره مندی شهروندان از خودرویی که برخی برای خرید آن، گاه پس انداز چندین سال خود را صرف کرده اند، خادمان پایتخت را به فکر چاره انداخت و حاصل آن پس از ماهها کار کارشناسی و مطالعات تطبیقی و فنی، طرحی شد که پس از تصویب از سال ۹۷ به مرحله اجرا درمی آید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: یکی از نخستین گامها در این طرح ایجاد عدالت در میان تمامی شهروندان و حذف طرحهای ترافیک سالانه برای تمام گروهها است. در میان اقشار مختلف برخوردار از مجوزهای قبلی طرح ترافیک، قشر شریف روزنامه نگاران و خبرنگاران نیز مشاهده میشوند که برقراری این امتیاز برای آنان در پارهای از اوقات به عنوان ابزاری برای لابی گری و امتیازخواهی از اصحاب رسانه تبدیل شده بود، اقدامی که قبل از هر چیز، عزت قلم و حیثیت حرفه شریف روزنامه نگاری را هدف قرار میداد؛ هرچند که صاحبان قلم پاکتر و مستقلتر از آن هستند که تحت تاثیر چنین امتیاز اندکی بخواهند از رسالت واقعی خود که همانا اطلاع رسانی صحیح و شفاف است چشم پوشی کنند، اما در هر صورت شائبه چنین موضوعی نیز باید از ذهنها دور میشد.
پورسید آقایی تصریح کرد:بدون شک اصحاب رسانه به عنوان پرچمداران مطالبه گری یکی از مهمترین اقشار جامعه هستند که در سالهای اخیر بیشترین نقدها را نسبت به وضعیت آلودگی و ترافیک شهر تهران داشته اند و انتظار از این قشر این است که با درک محدودیتهای موجود، برای ساماندهی به مسائلی که عنوان شد علاوه بر مطالبه گری، در خط مقدم کمک عملی به مدیریت شهری باشند تا برای اولین بار همه ذی نفعان پرقدرت برای هدفی بزرگتر که سلامت جسمی و روانی شهروندان است، از خواستههای خود به نفع بهبود شرایط شهر تهران قدمی پیش گذاشته باشند.
وی افزود:مطمئن هستم که این عزیزان شرایط و محدودیتهای تصمیم گیری ما را درک میکنند. وقتی قرار است شما برای اولین بار همه ذی نفعان پرقدرت از تمام دستگاهها و اقشار مختلف را راضی کنید که از امتیاز خود چشم پوشی کنند و عوارض ایجاد شده برای شهروندان را به صورت برابر بپردازند، ایجاد استثناهای صنفی همه را متوقع خواهد کرد که آنها هم در زمره استثناها قرار داده شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: البته بنده نیک میدانم که گروه خبرنگاران وضعیت خاصی دارند و قابل مقایسه با سایر مشاغل نیستند، اما اجرای این طرح موجب خواهد شد تا برای اولین بار دولتمرد و نماینده مجلس و قاضی و پلیس و عضو شورای شهر و کارکنان و مدیران شهرداری و روحانیونی که برای اقامه نماز باید به مساجد مرکز شهر بیایند و کارگرانی که برای تلاش و یافت روزی خود مجبور به حضور در مرکز شهر هستند و همه و همه اگر از خودروی شخصی استفاده کنند به صورت یکسان عوارضی را پرداخت کنند که خرج سایر مردمی میشود که از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند.
وی افزود: قطعا پرداخت این عوارض برای همه افرادی که به هر دلیلی قبلا طرح ترافیک سالانه ارزان قیمت داشته اند بخصوص اشخاص حقیقی مانند شما دشوار خواهد بود؛ اما عدالت حکم میکند که در عین دشواری همه برابر باشند. برای تیم جدید مدیریت شهری راحتتر بود که مانند گذشته از جیب مردم بذل و بخشش میکردیم و اتفاقا همه را با شهرداری همراه میکردیم، اما قرار نیست همان راههای گذشته را تکرار کنیم، چرا که اگر این راهها درست بود امروز باید شهری به دور از آلودگی و ترافیک میداشتیم.
پورسید آقایی گفت: ما این سرزنشها را به جان خریدیم، اما اطمینان دارم که نتایج این طرح به همراه سایر اقدامات در دست انجام برای توسعه حمل و نقل عمومی و رفع منابع آلودگی موجب آسودگی بیشتر همه شهروندان خواهد شد.
وی افزود: اینجانب به عنوان مجری طرح ترافیک جدید در شهرداری تهران، با وقوف کامل به نقش بی بدیل اصحاب رسانه در روشنگری و آگاهی بخشی و اشراف به تمام دشواریهای این حرفه خطیر و در عین حال ظریف به ویژه با وجود انواع خطوط قرمز نوشته و نانوشته و همچنین سیاستهای درون سازمانی و برون سازمانی متغیر در رسانهها که سختی این کار را بیشتر میکند و علاوه بر این با اذعان به وجود مشکلات معیشتی فراوان برای صاحبان قلم به واسطه دستمزدهای گاه غیرعادلانه و عدم امنیت شغلی مطلوب، از این قشر شریف بابت ایجاد اختلال احتمالی در برنامههایی که برمبنای دارا بودن سهمیه طرح ترافیک برای زندگی روزمره خود پیش بینی کرده بودند و در طرح جدید حذف شده است، پوزش میخواهم و به صاحبان رسانهها پیشنهاد میکنم که در صورت امکان، برای رفاه حال نیروهای شریف خود، اعتباراتی را برای هزینههای تردد در طرح ترافیک اختصاص دهند و در قالب کمک هزینه به خبرنگاران عزیز پرداخت کنند تا علاوه بر انجام امور رسانهای در محدوده طرح ترافیک، اختلالی در برنامههای روزمره شان پدید نیاید.
وی افزود: شهرداری تهران نیز آمادگی دارد تا جهت جبران هزینههای ناشی از این امر که قطعا در شرایط دشوار اقتصادی فعلی بر شانههای نحیف رسانهها سنگینی خواهد کرد، رسانهها را یاری کند. علاوه بر این، با توجه به اینکه سه درصد از سهمیه طرح جدید ترافیک در اختیار شهرداری تهران قرار داده شده تا در موارد خاص از جمله خبرنگاران با 50 درصد تخفیف ارائه دهد، از این رو با مشارکت وزارت ارشاد و اصحاب رسانهها و نمایندگان صنفی خبرنگاران، به زودی دستورالعملی برای ارائه طرح ترافیک به این گروه تدوین خواهد شد که براساس آن تلاش میشود حقی از خبرنگاران تضییع نشود.
پورسید آقایی گفت: ضمن اعلام ارادت مجدد به خواهران و برادران و فرزندان رسانهای خود، از آنان میخواهم که برای نجات این شهر از معضل ترافیک و آلودگی هوا و ایجاد نظمی عادلانه برای همه شهروندان، علاوه بر پذیرش شرایط جدید با وجود همه دشواریهای احتمالی آن، در همراه ساختن شهروندان و افکار عمومی برای تحقق اهداف این طرح که رفت و آمد آسان، هوای پاک و ایجاد عدالت در پرداخت عوارض است، خدمتگزاران شهری را یاری کنند و از سوی دیگر، چشم خود را به روی نواقص کاری این مجموعه نبندند و با خیال آسوده از انتقادات سازنده و پیشنهادات راهگشای خود، ما را بهرهمند سازند.