بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 167653 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱/۲۷ - 11:09
دلار 4200 به نفع دلالان شد

دلار 4200 به نفع دلالان شد

از شهریور سال گذشته دلار از 3700 تومان روند صعودی قیمت را طی کرد و تا هفته گذشته به 6000 تومان رسید؛ به‌تبع افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی هم در ماه‌های اخیر به طور مستمر رشد را تجربه کردند.

نوآوران آنلاین-

اما از هفته گذشته با اجرای یکسان‌ سازی نرخ ارز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور درباره کالاهایی که با ارز آزاد وارد می‌شدند، گفت:‌ کالاهایی که واردات آنها با ارز آزاد انجام می‌گرفت، به دلیل این‌که از این به بعد با ارز 4200 تومانی وارد خواهد شد، به طور حتم کاهش قیمت خواهد داشت.

یکی از بازارهایی که انتظار می‌رود با کاهش قیمت دلار به 4200 تومان، شاهد ارزانی در آن باشیم، خودروهای وارداتی است. از ابتدای سال جاری با گران شدن دلار، خودروهای وارداتی بین ده تا 50 میلیون تومان افزایش قیمت داشت و حال که دلار در سطح 4200 تومان تثبیت شده، انتظار ارزانی این خودروها می‌رود.

افزایش قیمت ناگهانی و سرسام‌آور خودروهای وارداتی باعث شد برخی نهادهای نظارتی و حاکمیتی مانند سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کنند.

قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این باره اعلام کرد : سازمان بازرسی به موضوع گرانی خودروها ورود کرده و گرانی خودروهای داخلی و خارجی را بشدت پیگیری می‌کنیم. همچنین اقداماتی برای جلوگیری از گرانی خودرو در دست انجام است که در هفته جاری با مسئولان عالی جلسه‌ای برگزار می‌شود تا بتوانیم جلوی گرانی خودروها را بگیریم.

دلالان پولدارتر شدند

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو از جمله افرادی است که نسبت به گرانی خودرو انتقاد دارد و به خبرنگار ما می‌گوید: همه خودروهایی که وارد کشور شده با دلار 3700 تومانی بود و این افزایش قیمت، تنها دلالان را منتفع کرد و از رشد قیمت دلار پول زیادی به جیب زدند.

این مقام صنفی بصراحت گفت: سال گذشته هیات دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات خودرو را از 55 به 95 درصد برساند، اما هیچ خودرویی با این تعرفه و دلار 6000 تومانی حتی ثبت سفارش هم نشد و ترخیصی با این ارقام صورت نگرفت.

وی با بیان این‌که اکنون واردکنندگان خودرو باید با دولت همکاری کنند، افزود:همه خودروهای خارجی با دلار 6000 تومانی محاسبه می‌شوند و به فروش می‌رسند در حالی که دولت اعلام کرده دلار با نرخ 4200 تومان عرضه می‌شود، اما قیمت این خودروها هنوز کاهش نیافته است.

مؤتمنی با تاکید بر این‌که برخی واردکنندگان بعد از گرانی دلار از عرضه خودرو خودداری کردند و سایت خود را بستند، تصریح کرد: اکنون ثبت سفارش خودرو با نرخ 4200 تومان قابل انجام است و بقیه هزینه‌ها نیز مشخص است، اما خریداران بلاتکلیف هستند و هیچ خرید و فروشی در خودروهای خارجی انجام نمی‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تاکید کرد: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید نسبت به قیمت خودروهای وارداتی ورود کند و نگذارد بیش از این مصرف‌کنندگان متضرر شوند.

ملاک، دلار 4200 تومان است

کوروش مرشد سلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو هم به جام‌جم گفت: ملاک ما برای تعیین قیمت خودروهای وارداتی ارز 4200 تومان است.

وی با بیان این‌که همه نوسانات نرخ ارز از 15 اسفند تا 15 فروردین بود، تاکید کرد: در این مدت هیچ‌کدام از برندها بخشنامه جدیدی از خود ارائه نکردند و سایت خود را بسته نگه داشتند تا نرخ ارز تعیین تکلیف شود. با توجه به تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار، همه ثبت سفارش‌ها با این قیمت انجام خواهد شد.

مرشد سلوک درباره کاهش قیمت خودروهای وارداتی می‌گوید: اگر ثبت سفارش با نرخ بالاتر از 4200 تومان انجام و حواله صادر شده باشد، امکان تعدیل قیمت وجود ندارد، اما اگر فقط ثبت سفارش صورت گرفته می‌توان قیمت آن را به دلار 4200 کاهش داد.

این مقام صنفی به نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: همه نمایندگی‌های رسمی، خودرو را با دلار 4200 تومانی وارد می‌کنند و این رقم برای ما ملاک خواهد بود اما اگر سفارش بر اساس دلار گران انجام شده باشد دیگر امکان کاهش قیمت وجود ندارد.

80 هزار خودروی وارداتی منتظر حضور در ایران

علی علی‌آبادی، مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت از ثبت سفارش برای واردات 80 هزار خودروی خارجی از دی‌ماه سال قبل خبر داد.

علی‌آبادی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که نمایندگان مجلس تعرفه‌های واردات خودرو را بسیار بالا اعلام کرده و حداکثر تعرفه اعمال‌شده در دنیا را 20‌درصد می‌دانند، توضیح داد: میانگین تعرفه‌های ما نیز کمتر از 20 درصد می‌شود و عددی بین 19 تا 20 درصد را در برمی‌گیرد. نرخ مؤثر تعرفه نیز سال گذشته 3/12 درصد بوده است.

مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: سال 1397 در تعرفه خودروهای هیبریدی حدود 20 درصد کاهش تعرفه صورت گرفته و خودروهایی که 1500 سی‌سی و کمتر ظرفیت دارند، تعرفه‌شان به حالت قبل بازگشته است. اما در مورد خودروهای بنزینی و هیبریدی از دی سال گذشته که مصوبه هیات وزیران ابلاغ شده، ورودی‌های مصوب طبق طبقه‌بندی و بر اساس حجم موتور دریافت و همان‌طور که اشاره شد تا زمان صدور دستورالعمل جدید تعرفه‌های قبلی لازم‌الاجرا هستند.

طبق دستورالعمل جدید، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور هزار تا 1500 سی‌سی از 40 درصد به 55 درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی از 55 درصد به 75 درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی نیز از 55 درصد به 95 درصد افزایش یافته است.

طبق این دستورالعمل، واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از 40 هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.

 

 

 

 
کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.