بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 175675 | تاریخ : ۱۳۹۷/۸/۹ - 13:59
قیمت‌گذاری دستوری غلط؛ علت اصلی وضعیت اسف بار خودروسازان
کارشناسان اقتصادی در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کردند:

قیمت‌گذاری دستوری غلط؛ علت اصلی وضعیت اسف بار خودروسازان

آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- پرواضح است نوسانات قیمتی که طی ماه‌های اخیر در بازار ارز شاهد بودیم زمینه‌ساز افزایش هزینه‌‌های تولید شد؛ به طوری که بسیاری از مواد اولیه‌ای که از خارج وارد و در بخش‌های تولیدی به کار گرفته می‌شد نیازمند پرداخت ارز بود و در آشفته بازاری که ایجاد شد هیچ راهی جز تهیه مواد اولیه با هزینه بالای ارز وجود نداشت. به دنبال چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی با مشکل افزایش هزینه‌های اولیه تولید مواجه شدند و برای کاهش زیان‌های‌شان به ناچار بالا بردن قیمت‌ها را انتخاب کردند، اما در برخی از صنایع همچون خودروسازی این امکان وجود نداشت؛ چراکه خودروسازان گرفتار قیمت‌گذاری دستوری دولت شدند و همین امر موجب افزایش ضرر و زیان‌شان شد؛ زیانی که به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران و تحلیلگران حوزه خودرو می‌توان آن را به مراتب بیشتر از آسیب ناشی از تحریم‌های خارجی دانست.

در همین خصوص به گفت‌و‌گو با کارشناسان اقتصادی پرداختیم و جویای نقطه نظرات کارشناسی آن‌ها در این خصوص شدیم.

 

قیمت‌گذاری داخلی بیش از تحریم‌ها به خودروسازان آسیب زد

محمدرضا نجف‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور طی گفت‌و‌گویی با خبرنگار روزنامه نوآوران با بیان این‌که در شرایط کنونی فشارهایی به خودروسازان برای ثبات قیمت‌ها در داخل وارد می‌شود، اظهار داشت: خودروسازان داخلی متأسفانه 20 هزار میلیارد تومان زیان دیدند که این امر در نتیجه افزایش هزینه‌های تولید و عدم امکان برای افزایش قیمت است که این امر بیش از تحریم‌ها به صنعت خودرو آسیب می‌زند.

وی با اشاره به این‌که مدیریت واردات مواد اولیه برای تولید خودرو توسط دولت صورت می‌گیرد، مطرح کرد: این اقدام موجب شده است تا بنیه اقتصادی خودروسازان داخلی تحلیل رود و همین امر زمینه‌ساز تعویق در پرداخت به قطعه‌سازان شده است. علاوه بر این امکان تعدیل قیمت‌ها باتوجه به افزایش‌ها مهیا نخواهد بود. از دیگر سو نیز در چنین شرایطی شاهد افزایش بدهی به بانک‌ها هستیم.

رئیس انجمن قطعه‌سازان پیشنهاد کرد: بهتر است در چنین شرایطی سیاست کاهش قدرت خودروسازان داخلی در پیش گرفته نشود؛ چراکه این هدف اصلی دشمنان است. در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه و بازار دو برابر شده است و منطقی نیست که بر خودروسازان فشار تحمیل کنیم.

نجف منش با اشاره به تقاضای بسیار برای خرید خودرو در هنگام باز شدن سایت‌های پیش‌فروش گفت: حجم بالای این تقاضاها برای مصرف شخصی مردم نیست بلکه برخی واسطه‌ها با هدف کسب سود بیشتر در آینده اقدام به ثبت‌نام و خرید خودرو می‌کنند که آثار مخربی در اقتصاد به دنبال دارد.

وی با خاطرنشان کردن تجربه حجم تقاضای بالا برای خرید خودرو در دهه 70 عنوان کرد: در آن زمان شرایط این‌گونه بود که براساس بازار قیمتی تعیین شد و امکان سودآوری برای دلالان در آینده مهیا نبود و بازار چندان دچار آشفتگی نمی‌شد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر این‌که آیا خصوصی‌سازی راهکار خوبی برای رفع مشکلات خودروسازان است، بیان کرد: اگر به معنای واقعی کلمه شاهد خصوصی‌سازی واقعی باشیم اوضاع بهتر خواهد شد. با نگاهی به کارنامه وزرای صنعت تاکنون به این نتیجه دست می‌یابیم که بیش از 95 درصد مواردی که وزرا برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان مردم به مجلس رفتند درخصوص مشکلات صنعت خودروسازی در کشور بود، اما اگر  خصوصی‌سازی به خصولتی‌سازی تغییر شرایط دهد باید گفت تفاوتی در اصل ماجرا اتفاق نمی‌افتد و اگر صنعت خودرو به بخش خصوصی نیز واگذار شود با هزینه‌های بالا در زمینه تولید مواجه خواهد بود.

نجف‌منش با تأکید بر ضرورت خصوصی‌سازی به شکلی اصولی در حوزه صنعت خودرو تصریح کرد: باید تصمیمات منطقی در این حوزه گرفته شود تا مشکلات بیش از این نشود؛ چراکه صنعت خودرو دیگر توان تحمل مشکلات بیش از این را ندارد.

وی همچنین درخصوص اعتقاد برخی تحلیلگران مترتب بر لزوم سودآوری بیشتر صنعت خودرو در راستای کاهش زیان‌های این بخش گفت: در ابتدای دولت احمدی‌نژاد این میزان 64 هزار میلیاد تومان بود و انتهای دو دولت او به 610 میلیارد تومان افزایش یافت؛ به این معنا که حدود 10 برابر شد. این در حالی است که ظرفیت تولید در کشور 10 برابر نشد. در ابتدایی که دکتر روحانی، ریاست دولت تدبیر و امید را بر عهده گرفت نقدینگی موجود در کشور حدود 640 هزار میلیارد تومان بود، اما اکنون به هزار و 800 هزار میلیارد تومان یعنی به سه برابر بیشتر رسیده است. اگر شرایط در صنعت خودرو مناسب باشد قطعاً سرمایه‌گذاران نقدینگی‌شان را در این زمینه به کار می‌گیرند و این خود راهی برای شکوفایی بخش‌های صنعتی و تولیدی سودآور خواهد بود و از دیگر سو نیز وقتی نقدینگی در دست مردم کاهش یابد دیگر شاهد ورود آن به بازارهایی همچون ارز و سکه و آشفتگی‌هایی که تجربه کردیم نخواهیم بود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور با بیان این‌که رونق صنایع داخلی همچون خودروسازی در نتیجه افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه فرصت‌های شغلی جدیدی را به دنبال خواهد داشت، عنوان کرد: در حال حاضر صنایع داخلی ما بسیار به مواد اولیه وارداتی که از خارج وارد کشور می‌شوند وابسته است که چنین وضعیتی ایجاب می‌کند به سمت خودکفایی در این حوزه حرکت کنیم که این امر نیز در صورت وجود سرمایه کافی میسر خواهد بود.

نجف‌منش همچنین با ابراز خرسندی از این‌که دکتر رضا رحمانی با اعتماد مجلس موفق به کلیدداری وزارت صنعت، معدن و تجارت شد، افزود: به نظر می‌رسد که دکتر رحمانی با توجه به سوابق اجرایی که دارند به خوبی از عهده اداره امور این وزارتخانه برآیند و دچار مشکل نشویم. او سال‌ها در جایگاه معاون وزیر فعالیت کرده است و با شرایط بیگانه نیست. طی مدتی نیز که با دکتر رضایی در کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی همکاری داشتیم، به کارآمدی او پی بردیم.

 

خودروسازان با دستور دولت به تولید خودروی زیان‌ده ادامه دادند

در ادامه به گفت‌و‌گو با امیرحسین کاکایی، کارشناس حوزه خودرو پرداختیم. کاکایی با بیان این‌که طی شش ماه گذشته پیش‌بینی کردم که با شرایط موجود در کشور همه خودروسازان با زیان‌های بسیاری مواجه خواهند شد، اظهار داشت: متأسفانه این پیش‌بینی به واقعیت پیوست و طی چند روز پیش دو خودروساز بزرگ‌‌ کشور میزان زیان‌های شان را اعلام کردند که جای تأسف دارد.

وی علت بروز وضعیت اسف‌بار کنونی را قیمت‌گذاری دستوری خودرو عنوان کرد و گفت: این نکته قابل پیش‌بینی بود که اگر قیمت‌گذاری دستوری اختلاف فاحشی با قیمت تمام شده داشته باشد نتیجه‌ای جز زیان به دنبال نخواهد داشت که درحقیقت همین طور نیز شد؛ به این معنا که خودروسازان با دستور دولت به تولید خودروی زیان‌ده ادامه دادند و به موازات این‌که خودروسازان با مشکل مواجه شدند عملاً سود نصیب دلالان و واسطه‌گران شد که این اتفاق نتیجه قیمت‌گذاری دستوری بود.

این کارشناس حوزه خودرو معتقد است که با قیمت‌گذاری منطقی می‌توان جلوی ضرر و زیان خودروسازان را گرفت و بازار را متعادل‌تر کرد. برای نمونه اگر قیمت خودوریی همچون پراید واقعی می‌شد اکنون شاهد افزایش قیمت این خودرو نبودیم.

کاکایی مطرح کرد: امیدواریم که وزیر جدید صنعت با درایت در حوزه تعیین تکلیف خودرو ورود کند و به جای پاک کردن صورت مسأله، مشکلات را رفع کند.

وی با اشتباه دانستن سیاست‌های دولت در حوزه خودرو گفت: قیمت‌گذاری خودرو به هیچ وجه به صلاح نیست؛ در قانون شورایی تحت عنوان شورای «رقابت» تعیین شده است تا این مرجع نحوه قیمت‌گذاری خودرو را مشخص کند.

این کارشناس حوزه خودرو افزود: به طور کامل نمی‌توان با قیمت‌گذاری دستوری مخالفت کرد؛ به این معنا که اگر این تعیین قیمت با در نظر داشتن واقعیت‌های اقتصادی موجود بود و به درستی صورت می‌گرفت مشکلی ایجاد نمی‌شد، اما زمانی که با لج و لجبازی و ایجاد جو روانی نامناسب در جامعه این قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد قطعاً باید منتظر پیامدهای سیاست‌های نادرست این چنینی نیز باشیم.

کاکایی ادامه داد: در حین قیمت‌گذاری دستوری باید به هزینه‌های تمام شده برای تولید نیز توجه داشت و نمی‌توان واقعیات را انکار کرد؛ چراکه این قیمت‌های واقعی خود را در بخش‌های دیگر یعنی در کف بازار و در میان دلالان و همچنین زیان خودروسازان نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که خصوصی‌سازی خودرو راه برون‌رفت از قیمت‌گذاری دستوری و بحران‌های ناشی از آن نیست، بیان کرد: مشکلی که در این خصوص با آن مواجه هستیم وابستگی به تفکر دولتی است که باید تغییر کند و با خصوصی‌سازی هیچ اتفاقی نمی‌افتد. نمونه تفکر دولتی اشتباه را در بخش لبنیات شاهد هستیم که به ظاهر خصوصی هستند، اما دولت به صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌کند. دو خودروساز داخلی کشور ما نیز همین‌طور هستند. آن‌ها از نظر قانونی غیردولتی هستند، اما باید تحت قوانین دولتی و براساس قیمتی که دولت تعیین می‌کند، فعالیت کنند.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.