نوآوران آنلاین- ایرج محمدی در گفتوگو با ایسنا دربارهی وضعیت طنز در تلویزیون اظهار کرد: جای طنز در سریالهای تلویزیونی خالی است و این مساله به سه عنصر بستگی دارد؛ ابتدا اینکه نویسنده، بازیگر و کارگردان طنز کم هستند؛ بنابراین این تفکر که مسؤولان تلویزیون راهکارشان این است که سریال طنز نسازند، غلط است. قطعا مسؤولان میخواهند که کار طنز بیشتری پخش شود.
او با اشاره به تربیت نیروهای طناز بیان کرد: ما باید کارگردان، نویسنده و بازیگر ژانر طنز را در طول این سالیان تربیت میکردیم اما این کار را نکردهایم. سینمای ما نیز نیاز مبرمی به طنز دارد و فیلم های طنز خوب فروش میکند بنابراین عدهای که کار طنز در تلویزیون انجام میدهند به سینما کوچ میکنند و دست تلویزیون خالی میماند. البته سینما قاب متفاوتی است و باید کار طنز هم داشته باشد. همچنین مسؤولان ذیربط، حتی تهیهکنندگان و نهادهای آموزشی باید در این سه بخش فعال شوند؛ یعنی به نویسنده، کارگردان و بازیگر طنز موقعیت دهیم و آنها را پرورش بدهیم.
تهیهکننده سریالهای «متهم گریخت» و «دردسرهای عظیم» با بیان اینکه کار طنز در تلویزیون پیچیده است، تصریح کرد: سازندگان طنز باید قصهسرایی داشته باشند و هم اینکه محدودیتهایی در طنز وجود دارد. معنا و مفهوم طنز این است که مشکلات جامعه را به شکل شیرین بیان کند و باید ظرفیتسازی شود. به هر حال تلویزیون برای عامه مردم است و چنین مشکلاتی به وجود میآید که گاهی قصهها رو به تکرار میروند و بیننده به قصه تکراری عکسالعمل خوبی نشان نمیدهد؛ بنابراین برای پروراندن قصههای جدید و با محدودیت و جسارت کار کردن باید ظرفیتی به وجود بیاید.
او ادامه داد: اگر مقداری سطح طنز پایین بیاید، منتقدان و خبرنگاران میگویند که این کار لوده شده است و سطح پایینی دارد. بنابراین برای بیان یک قصه طنز، هم به جسارت، ظرفیت و حمایت نیاز است. وقتی یک کار طنز پخش میشود که سطح آن پایین است، چنان هجمهای وارد میشود که تهیهکننده، کارگردان و بازیگر میترسند که به سمت این ژانر بروند. به دلیل اینکه میترسند کار لوده شود.
محمدی با بیان اینکه باید از کار طنز حمایت کرد، گفت: یک طرف تلویزیون، مخاطب و طرف دیگر منتقدان و خبرگزاریها هستند که باید از کار طنز حمایت کنند. البته نه حمایت بیهوده، وقتی کاری ۲۰ یا ۳۰ درصد مخاطب داشته باشد باید به زحمت سازندگان آن احترام گذاشته شود که در پله بعدی بتوانند خود را بالا بکشند و ارتقاء کیفی پیدا کنند. طنز نیاز صد در صدی جامعه است و مسئولان تلویزیون میدانند که طنز یک اثری است که باید به آن توجه بیشتری شود.
تهیهکننده سریالهای «هتل مروارید» و «قصههای تا به تا» خاطرنشان کرد: برای کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار ملودرام راحتتر است؛ ممکن است کار ملودرام مورد استقبال قرار بگیرد یا نگیرد، اگر مخاطبان استقبال کنند که برنده هستند ولی اگر از سریال ملودرامی استقبال نشود جزو آثار بد کارنامه بازیگر و کارگردان یا تهیهکننده کار گذاشته نمیشود اما اگر کارگردان جسارتی داشته باشد و طنز بسازد، اگر مردم را نخنداند کار شکست خورده است. در نتیجه هنرمندان محتاطانه به سمت طنز میروند. کار طنز حتما باید بِبَرد و اگر این اتفاق نیفتد شکست خورده است.