بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 178119 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۱۴ - 15:29
ترکیه مقصد اصلی قاچاق بنزین ایران/  قدرت رقابت با روسیه و الجزایر را نداریم
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در گفتگو با نوآوران آنلاین:

ترکیه مقصد اصلی قاچاق بنزین ایران/ قدرت رقابت با روسیه و الجزایر را نداریم

قاچاق سوخت به يکي از معضلات اصلي اقتصاد کشور طي چند سال اخير تبديل شده و افزایش نرخ دلار ، مشوقی برای قاچاق سوخت، چرا که افزایش قیمت دلار و فرآورده‌های نفتی در بازارهای جهانی، فاصله قیمتی با کشورهای همسایه را بیشتر کرد و هزینه قاچاق برای قاچاقچیان کم شد. موضوعی که سید حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی آن را تایید می‌کند. به باور حسینی، اجرای طرح هایی نظیر دو نرخی شدن بنزین مسیر فساد را در اقتصاد سوخت و فرآورده های هیدروکربنی افزایش می‌دهد. به عنوان مثال تبدیل نرخ ارز آزاد به نرخ دستوری باعث فساد می‌شود، بنابراین چند‌نرخی‌شدن بنزین باعث بروز فساد و رانت خواهد شد.

نوآوران آنلاین- مشروح گفتگوی نوآوران آنلاین با حمید حسینی رئیس سابق اتحادیه فرآورده های نفتی را در ادامه می خوانید:

طی سال های اخیر به دلیل تفاوت بالای قیمت بنزین کشورهای همسایه با ایران ما شاهد قاچاق این فرآورده نفتی هستیم، در این شرایط فکر می کنید بنزین دو نرخی چه تاثیری می تواند در افزایش قاچاق این فرآورده نفتی داشته باشد؟

با توجه به افزایش قیمت بنزین میزان قاچاق این فرآورده نفتی در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافته است اما ما همچنان درگیر قاچاق بنزین هستیم. در حال حاضر نرخ بنزین در کشورهای همسایه ایران نظیر پاکستان، عراق و ترکیه بسیار بالاست. این در حالیست که هم اکنون نرخ سوخت در ترکیه در مقایسه با سایر کشورها همسایه بسیار بالاتر است از این رو مقصد اصلی قاچاق بنزین ایران در شرایط کنونی کشور ترکیه است، بنابراین همزمان با اجرای سهمیه بندی بنزین چند‌نرخی‌شدن آن باعث بروز فساد و رانت خواهد شد. ضمن این که در دولت گذشته با صدور کارت سوخت و متعاقب آن دو نرخی شدن بنزین، شاهد بروز مفاسدی نظیر خرید و فروش کارت سوخت و ایجاد بازار سیاه بنزین بودیم. همچنین کارت سوخت دکانی برای جایگاه‌داران ایجاد کرده و باعث شده بود به جای انجام فعالیت اصلی خود که ارائه سرویس و خدمات فروش بنزین و مشتقات هیدروکربنی است به دادوستد کارت های سوخت اقدام کنند. این در حالیست که دو نرخی شدن بنزین باعث قاچاق مجدد سوخت در کشور می‌شود.

در شرایط کنونی با توجه به گردش مالی ‌میلیاردی فروش نفت و رانتهای نفتی صورت گرفته در دولت گذشته به لحاظ قانونی هم اکنون بخش خصوصی توانایی ورود به این حوزه را می تواند داشته باشد؟

در حال حاضر بخش خصوصی  در زمینه فرآورده های نفتی از جمله نفت خام می تواند فعالیت داشته باشد. اما واقعیت این است که بخش خصوصی کمتر در بخش فروش نفت و میعانات گازی و بیشتر در حوزه فروش فرآورده‌های نفتی فعال بوده است. به این دلیل که دولت چهارچوب های قانونی را برای فروش نفت تعیین کرده است مبنی بر اینکه هیچ شرکت بین المللی در صورتی که قرارداد پالایشی با شرکت خصوصی را نداشته باشد نمی تواند وارد مذاکره با ایران شود همین موضوع فعالیت بخش خصوصی را برای فروش نفت محدود کرده است. البته صحبت من از بخش خصوصی واقعی است نه بخش خصوصی که در دولت گذشته به بهانه تحریم تشکیل شد و در حقیقت با رانت به‌دنبال دست‌اندازی به دنبال فروش نفت بود. به عنوان مثال ناجا جزو ارگان هایی بود که در دولت گذشته مبادرت به فروش نفت به صورت غیر قانونی کرد.

دولت گذشته در سال اخر تصدی خود، در هنگام تصویب بودجه قیمت نفتی را در بودجه گنجاند که با توجه به تحریم‌ها بسیاری از کارشناسان آن را غیرواقعی می‌دانستند سیاست دولت فعلی را در خصوص تعیین قیمت نفت در بودجه چگونه ارزیابی می کنید فکر می کنید امسال دولت شاهد کسری منابع نفتی در بودجه شود؟

در هنگام تصویب بودجه سال سال گذشته دولت برای فروش نفت حدود دو میلیون بشکه در روز را  گنجانده شد ولی در عمل شاهد این موضوع نبودیم و دولت فعلی نیز از همان روز اول از کسری بودجه سخن به میان آورد. دولت گذشته در حدود 75 هزار میلیارد دلار درآمد نفتی را در بودجه هزینه کرد اما همچنان شاهد کسری بود. اما دولت یازدهم و دوازدهم به تبع کاهش قیمت نفت سهم نفت را در بودجه به 64 هزار میلیارد تومان کاهش داد. به منظور کاهش میزان کسری بودجه در نفت در صورتی که دولت بتواند از طریق افزایش ارز  منابع را مدیریت کند پیش بینی می شود طی سال های آینده نیز می تواند با 30 میلیارد دلار درآمد نفتی نیز بودجه را مدیریت کند.

با توجه به تحریم های بین اللملی فکر می کنید ایران برای عرضه و صادرات محصولات نفتی، شانسی برای حضور در بازارهای اروپایی داشته باشد ؟

در حال حاضر ما در تلاش هستیم تا به مانند سال های قبل از تحریم بازارهای خود را در آسیا و آفریقا توسعه دهیم، ایران به دلیل حضور الجزایر و روسیه در بازارهای اروپایی قدرت رقابت با این کشورها را ندارد از این رو صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای اروپایی به دلیل حضور این کشورها برای ایران صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر فارغ از سایر فرآورده های نفتی گازوئیل ایران از کیفیت پایینی برخوردار است به طوری که از سوی کشورهای اروپایی و آسیایی تمایلی برای خرید گازوئیل ایران نیست. از این رو برای صادرات این محصول آینده خوبی پیش بینی نمی شود.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.