بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 181249 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۲۸ - 12:53
راهکارهای جدید وزارت کشور برای معاینه فنی تاکسی‌های اینترنتی

راهکارهای جدید وزارت کشور برای معاینه فنی تاکسی‌های اینترنتی

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: قصد داریم در اصلاح آیین‌نامه معاینه فنی کشور این مورد را اضافه کنیم که معاینه فنی خودروهای پلاک شخصی که جابه‌جایی بار و مسافر انجام می‌دهند، تاکسی‌های حمل‌ و نقل بار و مسافر و تاکسی‌های اینترنتی در صورت موافقت دولت مانند خودروهای حمل‌ و نقل عمومی باشد.

نوآوران آنلاین- چندسالی است که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر پر رنگ و دامنه حضور آنها نیز روز به روز در شهرها گسترش یافته است، به طوری که شاید بتوان گفت این تاکسی‌ها بخشی از خدمات حمل‌ونقلی عمومی را برعهده‌گرفته‌اند. اگرچه در ارائه خدمات آنها شکی وجود  ندارد اما این سوال در ذهن ایجاد می شود که آیا این خودروهای پلاک شخصی که فعالیتی مشابه تاکسی‌ها دارند و دائما در سطح شهر در حال تردد و جابه‌جایی مسافرند و طبیعتا استهلاک بسیاری دارند مانند تاکسی‌ها هر شش ماه یکبار موظف به دریافت معاینه فنی‌اند؟ و آیا اساسا نظارتی در این زمینه وجود دارد؟

گفتنی‌است که براساس آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور، وسایل حمل‌ونقل عمومی باید هر ۶ماه برگه معاینه فنی خود را دریافت کنند در حالی که  برای خودروهای شخصی این زمان به سالی یکبار می‌رسد. طبیعتا چون تاکسی‌های اینترنتی جزو خودروهای شخصی به حساب می آیند تنها کافیست یکبار در سال معاینه فنی بگیرند و این با نوع خدمتی که انجام می دهند و همچنین سیاست‌های کاهش آلودگی هوای کلانشهرها خصوصا تهران مغایرت دارد. در این راستا دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک‌ شهرهای کشور نیز در سی و چهارمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا  به این موضوع اشاره کرده بود که آیین‌نامه‌ پیشین معاینه فنی در سال ۹۳ توسط هیات وزیران ابلاغ شده است و این آیین نامه بنا به دلایلی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد که در آیین نامه جدید در تعریف خودروی عمومی ذکر شده که پلاک عمومی و پلاک شخصی با کارکرد عمومی ـ شامل آژانس‌ها، مسافربرهای اینترنتی و حتی وانت های شخصی با کارکرد عمومی مد نظر قرار گیرد.

 پوریا محمدیان یزدی-دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح این موضوع می پردازد و  با بیان اینکه براساس آیین نامه معاینه فنی کشور تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی باید هر ۶ ماه معاینه فنی بگیرند، می‌گوید: در این آیین‌نامه گفته شده است که هر خودروی عمومی که پلاک آن "ت" یا "ع" باشد بایستی هر ۶ماه برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند؛ اما این سوال برای برخی پیش آمد که تکلیف معاینه فنی خودروهایی که کار حمل‌ونقل عمومی ‌انجام‌ می‌دهند اما پلاک شخصی هستند چه می‌شود؟

وی ادامه می‌دهد: به همین منظور قرار شد پیشنهادی در این خصوص در آیین‌نامه اجرایی معاینه فنی کشور  اضافه کنیم تا از این به بعد معاینه فنی خودروهای پلاک شخصی که  جابه‌جایی بار و مسافر انجام می‌دهند ، آژانس‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و تاکسی‌های اینترنی در صورت پذیرش دولت مانند خودروهای عمومی باشد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور می‌افزاید: خودروهای شخصی باید سالی یکبار معاینه فنی بگیرند و سن معافیت از معاینه فنی آنها چهار سال است اما اگر خودرویی عمومی باشد معافیتش کمتر و حدود یک تا دوسال می‌شود و از طرفی هم باید هرشش ماه برای معاینه فنی مراجعه کنند.در حقیقت قصد داریم در اصلاح آیین نامه اجرایی معاینه فنی کشور این موارد را اضافه کنیم تا برای تایید نهایی به دولت برود.

وی در ادامه‌ می‌گوید: ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث یک آیین‌نامه اجرایی دارد که مصوب دولت است. در آن نوشته شده که  شرکت‌های بیمه زمانی که می‌خواهند بیمه نامه شخص ثالث را صادر کنند باید معاینه فنی را کنترل کرده و اگرخودرویی معاینه فنی نداشت، براساس درصد مشخص به حق بیمه آنها اضافه شود. در حقیقت این یک سیاست ضد تشویقی است. یعنی طرف وقتی می‌تواند با هزینه کمتر معاینه فنی بگیرد چرا باید هزینه بیشتر برای معاینه فنی دریافت کند؟ که این موضوع را در آیین نامه اجرایی بیمه شخص ثالث قرارداده‌ایم. یعنی وزارت کشور زمانی که این آیین‌نامه در حال تنظیم بود در جلسات کمیسیون اجتماعی دولت این پیشنهاد را داد.

زیرساخت‌های برقراری ارتباط سیمفا و بیمه مرکزی فراهم است

محمدیان در ادامه همچنین به ارتباطی که باید بین بیمه مرکزی و سیمفا(سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور) برای بررسی معاینه فنی خودروها برقرار شود اشاره می‌کند و می‌افزید: کسانی که می‌خواهند بیمه صادر کنند باید بدانند که خودرو معاینه فنی معتبر دارد یا خیر؟ به همین جهت قرار شد که با بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران وب سرویسی از سیمفا ارتباط برقرار کنیم تازمانی که بیمه گذار شماره پلاک را وارد سامانه می‌کند، سیمفا به آن پاسخ دهد که آن خودرو معاینه فنی معتبر دارد یا ندارد. یعنی بایستی بین سیمفا و بیمه، ارتباط برقرار شود که در حال حاضرنیز زیرساخت‌های‌ آن هم مهیا است.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.