بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 183074 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - 15:28
میزبانی لبنانی‌ها به مزاج ایرانی‌ها خوش نیامد
در جشنواره‌ی تئاتر فجر اتفاق افتاد

میزبانی لبنانی‌ها به مزاج ایرانی‌ها خوش نیامد

لبنانی‌ها در ششمین روز از سی و هفتمین دوره جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر با اجرای نمایش «دو سر و یک دست» میزبان تماشاگران این جشنواره شدند.

نوآوران آنلاین- نمایش «دو سر و یک دست» کاری گروهی از کمپانی تئاتر «زوکاک» لبنان است که شنبه ۲۷ بهمن ماه به مدت زمان ۵۰ دقیقه در دو نوبت در تالار «سمندریان» تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد.

این نمایش روایتگر خشونتی است که از زمان هملت تاکنون ادامه داشته است و در نمایشنامه‌های شکسپیر نیز می‌توان شاهد آن بود.
اینطور به نظر می‌رسد که «مایا زبیب» کارگردان «دو سر و یک دست» در این نمایش که از قتل، جنایت و تجاوز تصویرسازی می‌کند از حال و هوای این روزهای لبنان نیز تاثیر گرفته است.

برای اجرای این نمایش دو بازیگر دیگر با نام‌های لامیا آبی‌آزار و جونید ساریالدین در کنار مایا زبیب، نویسنده پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸ روی صحنه بودند.

در ابتدای این نمایش بازیگر مرد ضمن تشکر از تماشاگران که برای تماشای «دو سر و یک دست» در سالن حاضر بودند، گفت: این نمایش در کشورهای مختلف اجرا شده و در فرانسه و لبنان بالای ۴۰ اجرا داشته است.

او ادامه داد: «دو سر و یک دست» در روستاها، شهرها، مدارس و پناهگاه‌ها اجرا شده است.

این بازیگر در پایان از جشنواره فجر برای دعوت این گروه تشکر کرد و از تماشاگران خواست گوشی‌های موبایل خود را خاموش کنند.

بعد از صحبت‌های او «مایا زبیب» خواست که داستانی را تعریف کند و با وجود ممانعت دو بازیگر دیگر داستان را که درباره آزار دادن او حین رانندگی توسط چند مرد دیگر بود، تعریف کرد. در واقع این داستان شروع نمایش «دو سر و یک دست» بود.

این نمایش با وجود اینکه قصد داشت سیاهی خشونت را که در زمان معاصر هم شاهد آن هستیم به تصویر بکشد، اما نتوانست ارتباط خوبی با تماشاگران برقرار کند.

بازیگران این نمایش عربی صحبت می‌کردند و ترجمه حرف‌های آن‌ها به صورت بالا نویس روی پرده‌ای برای تماشاگران نمایش داده می‌شد.

شاید یکی از دلایلی که این نمایش نتوانست با تماشاگران خود ارتباط برقرار کند، جای نامناسب پرده بالا نویس بود که جلوی آن داربست پروژکتورها قرار داشت و امکان دیدن ترجمه را برای بعضی از تماشاگران سخت می‌کرد.

از دیگر رویدادهای این نمایش که در قالب بخش تئاتر ملل جشنواره‌ی تئاتر فجر روی صحنه رفت، حضور میهمانان فرانسوی برای تماشای آن بود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: پس از انقلاب در جهان عرب، قدرت میان ائتلاف‌های متعدد تغییر کرد، اگرچه هنوز هم شمایل پادشاهی منطقه را می‌لرزاند و تکان می‌دهد. نگاه سیاسی ضداستبدادی شکسپیر او را به یک متفکر بزرگ سیاسی تبدیل کرده و مشخص است که مسائل سیاسی در هسته‌ی نمایشنامه‌های او قرار دارند. ما امروز می‌خواهیم سوال شکسپیر را بپرسیم تا به پاسخ و تحلیل طرح‌های اولیه‌ی غالب پدرشاهی در نمایش‌مان بپردازیم.

سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی‌مرند تا چهارم اسفند در جریان است.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.