بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/03
شماره 2591 - تاریخ 1403/09/03
آخرین اخبار
تا ۲۰۲۶ شاهد یکی از بهترین تیم ملی‌ها خواهیم بود
سندرم نیمه دوم، معضل جديد امیـر!
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (3 آذر 1443)
تذکره مولانا حسین انتظامی
چراغِ خاموشِ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای
ابراز نارضایتی کارفرمایان از استخدام «نسل Z» در سراسر دنیا
اگر از بی حجابی رنج می‌برید، با ما تماس بگیرید!
ضرورت دیپلماسی غذایی
تعمیق شکاف میان مردم و حکومت در سایه فیلترینگ
تقابل یا تعامل با مخالفین؛ کدام یک به تحقق اهداف دولت پزشکیان می انجامد
استندآپ‌کمدی؛ ژانر دشواری‌ها
نوجوانان؛ قشری که جدی گرفته نمی‌شوند
صبحانه با کروکودیل‌ها؛ ولادیمیر و استراگون در ولنجک!
افزایش سرمایه اجتماعی؛ مهم ترین عامل موفقیت دولت پزشکیان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
کد خبر: 214695 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۳۰ - 13:51
چشم انداز مثبتی در بخش بودجه‌ای شاهد نیستیم
شافعی:

چشم انداز مثبتی در بخش بودجه‌ای شاهد نیستیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: یکی از موانع بزرگ توسعه در کشور، عدم هماهنگی نهادهای متولی و وجود تصمیم‌گیران بی‌شمار برای بخش‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت است.

نوآوران آنلاین-به نقل از اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی طی سخنانی در مراسم اختتامیه اولین همایش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت در مسیر توسعه اقتصادی در مشهد گفت: در حوزه ترانزیت 22 دستگاه تصمیم‌گیر هستند و در میان آن‌ها حتی یک دستگاه پاسخگو وجود ندارد؛ در چنین شرایطی غایت کار چگونه خواهد بود؟ دخالت این تعداد دستگاه و متولی در حوزه ترانزیت، آثار نامطلوبی را به دنبال دارد.

شافعی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ حوزه حمل‌ونقل کشور، فرسودگی بالای ناوگان حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای است. هیچ اقدامی برای نوسازی در حوزه حمل‌ونقل انجام نگرفته است. با بررسی لایحه بودجه به اولویت هایی به مراتب پایین تر از این بحث بر می خوریم و همین مسئله، نوع نگاه کلان به این بخش را تبیین می کند.

وی افزود: بخش حمل‌ونقل و ترانزیت، نیازمند یک سرمایه گذاری موثر برای کسب درآمدهای پایدار و ایجاد ارزش افزوده است. این نوع از درآمدزایی تقریبا در اقتصاد ما ناپیداست و برای دستیابی به آن باید عرصه‌هایی همچون گردشگری و ترانزیت در صدر فعالیت‌های دولت قرار بگیرند. از سوی دیگر باید نسبت به ترمیم اشکالات موجود در این حوزه ها اقدام شود اما متاسفانه در بودجه به بخش حمل‌ونقل جفا شده است.

 74 درصد بودجه به شرکت‌های دولتی اختصاص یافته که عمدتا زیانده هستند

رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ما نگران سال 99 هستیم. چشم انداز مثبتی را در بخش بودجه‌ای شاهد نیستیم. لایحه‌ای که دولت ارائه کرده، نگرانی‌ها را افزون می‌کند. 74 درصد بودجه کشور به شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی اختصاص یافته، آن هم در حالی که درصد بالایی از این مراکز سال‌هاست که زیان می‌دهند. امیدواریم مجلس پیشنهادات ارائه شده درباره بودجه از سوی بخش خصوصی را مورد توجه قرار دهد و تغییراتی مثبتی را در لایحه بودجه شاهد باشیم.

شافعی با اشاره به اظهارات و انتقادات فعالان حوزه حمل‌ونقل تجاری، مسئولان دستگاه های متولی این بخش و نمایندگان مجلس در این همایش، گفت: اظهاراتی دوستان، حاوی نکات تازه‌ای نبود. اگر نقبی بزنیم به مشکلاتی که 15 یا 20 سال پیش از سوی فعالان این بخش مطرح می‌شد، می بینیم که تفاوت جدی ایجاد نشده و این بدان معناست که طی این سال‌ها چالش‌ها به قوت خود باقی مانده اند.

وی افزود: نوع نگاه ما به مسائل اقتصادی یا از منظر اقتصاد خرد است و یا کلان اما هیچ کدام از این دو رویکرد گرهی از مشکلات نمی گشایند؛ چرا که چالش های امروز اقتصاد به مراتب عمیق‌تر از دو سطح مذکور هستند. در واقع ما در سیستم قاعده گذاری اقتصادمان با مشکلات جدی دست به گریبان هستیم. یکی از عوامل تداوم چالش‌ها نیز همین مسئله است.

شافعی اظهار کرد: مسائلی که امروز بر آن ها تمرکز می کنیم، ابزاری برای توسعه و رسیدن به هدف هستند اما شاهدیم که همین ابزارها به اشتباه در نقش هدف قرار می گیرند. ما از نقطه حرکت خود مسافت قابل انتظاری را طی نمی کنیم و این اشکالی اساسی در اقتصاد ماست که سیاست‌گذاران باید به این امر مهم، توجه کنند.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: به عنوان فعالان اقتصادی بیش از اینکه به طرح مشکلات بپردازیم، باید راه‌های مناسب برای عبور از چالش‌ها را بیابیم و بر آن ها تمرکز کنیم. امروز مسئولان دولتی به اندازه ما از مشکلات آگاه هستند.

وی افزود: با توجه به موقعیت‌های ویژه و خدادای این کشور و شرایط استثنایی ژئوپلتیک ایران در حمل‌ونقل و ترانزیت، می‌توانستیم کاری انجام دهیم که هیچ کشوری توان رقابت در منطقه با ما را نداشته باشد اما امروز به سرعت فرصت ها از دست می روند و از رقبا عقب مانده ایم.

وی ادامه داد: ما در همه کارها اجازه می‌دهیم قافله فرصت ها عبور کند و بعد تازه متوجه می‌شویم که جا مانده‌ایم.

 گریزی از اقتصاد دانش بنیان نیست

شافعی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت توجه به فعالیت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: هیچ گریزی از پیوند با اقتصاد دانش بنیان نیست و نمی توانیم هیچ مقاومتی در مقابل فناوری های جدید داشته باشیم.

شافعی افزود: حمل‌ونقل در این زمینه تا حدی عقب است و باید فکری به حال آن بکنیم تا عقب نمانیم. همان طور که در ابتدای راه اندازی تاکسی های اینترنتی در کشور، هجمه‌هایی علیه فعالیت این شرکت ها انجام گرفت اما نهایتا فناوری این بخش توانست به سطح جامعه نفوذ کند. اکنون در عرصه حمل‌ونقل بین‌المللی نیز این نوع نگاه باید ایجاد شود و فناوری های نوین در آینده نزدیک به این بخش وارد خواهند شد. البته بخش حمل‌ونقل استان باید خود در این زمینه اقدام کند وگرنه به مشکلات جدی دچار خواهد شد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.