بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/02/05
شماره 2455 - تاریخ 1403/02/05
آخرین اخبار
تلاش برای ارتقاء همکاری های حداکثری شرکای اجتماعی حوزه سلامت
طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در منطقه ۶ تهران با قوت ادامه دارد
تلاش برای بهبود وضعیت ترافیک در پهنه مرکزی تهران
رونمایی از تمثال جدید سردار شهید احمد کاظمی در منطقه ۱۹
زیرگذر بزرگراه خلیج فارس به روستای پلایین با اقدامات ترافیکی ایمن سازی شد
ورودی بناهای تجاری غیر مجاز در منطقه 19 با استقرار نیوجرسی مسدود شد
دریاچه بوستان شقایق منطقه 19مجهز به محل تفریحی و فراغتی می شود
به صدا در آمدن زنگ هفته سلامت در مدارس منطقه ۱۶
شمارش معکوس پایان رفع معارضین مسیر آزاد راه شهید شوشتری در منطقه ۱۵
مرمت و تعویض ۴۵ گاردریل‌ در بزرگراه امام رضا (ع)
کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاههای زنجیره‌ای شهروند
احیا آسفالت مدرسه شهید ناظم در ناحیه۶
هم اندیشی و اجرایی نمودن تصمیمات لازم به منظور بهبود وضعیت جمع آوری زباله در ناحیه۷
اجرای ۸۰ هزار متر خط کشی محوری در سال ۱۴۰۳ در منطقه ۲۱
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
زباله گردی در شهر؛ باید از خودمان شروع کنیم...
نشست تخصصی مباحث ترافیکی در شمال شرق شهر
تور گردشگری افراد دارای معلولیت
پاکسازی چهره منطقه ۴ از حضور زباله گردها
جمع‌آوری ۵۰۰ کیلو زباله از محوطه ایستگاه‌ها
پروژه بوستان محله جوادیه از مرز پیشرفت ۹۰٪ عبور کرد
تحقق دو برابری اخذ سند برای املاک فاقد سند در بافت فرسوده نسبت به برنامه چهارم توسعه
توجه ویژه مدیریت شهری به حمل و نقل عمومی
پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک درمنطقه٢ تهران
محلات طرشت و شریف صاحب خانه محیط زیست شدند
برپایی ایستگاه های حال خوب سلامت در معابر منطقه2
آغاز عملیات نرده‌گذاری رفیوژ میانی شهید محلاتی
برگزاری آیین تجلیل از متولیان ورزش زورخانه ای و پهلوانی در منطقه ۱۲
پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه ۲۲ تجهیز می شوند
جلب مشارکت حداکثری شهروندان در اجرای برنامه های دوستدار محیط زیست در منطقه22
سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
موشک «فالکون ۹» یک رکورد جدید را ثبت کرد
حق پخش تلویزیونی سرخابی‌ها را به سرانجام می‌رسانیم/ دریافت ۱۱۰ همت مالیات از ابربدهکاران
توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارد/خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
بررسی نقش مشارکت قانونی در جرایم گروفروشی
دغدغه و درخواست شهروندان با ۵۶۴ مصوبه بازدید میدانی محلات پیگیری شد
اجرای عملیات طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی درنواحی شش‌گانه منطقه٦ تهران
ارتقاء سطح دانش و اشاعه فرهنگ گیاه‌ پروری بین اقشار مختلف
تجهیز و آغاز فعالیت دبیرخانه کانون های اجتماع محور در منطقه ۲۱
برگزاری ششمین جلسه هم اندیشی دبیرخانه تکریم با مسئولین تکریم ارباب رجوع مناطق ۲۲ گانه در منطقه ۲۱
حال خوش شهروندان منطقه ۴ در هفته سلامت
طرح ارزشمند "کوک چهارم"
ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی در محلات منطقه 13
معرفی پروژه مرمت و بهسازی ساختمان شهرداری منطقه۱۳ در دومین نشست احیا گران بافت تاریخی تهران
اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
پاکسازی مستمر زمین های بایر و قطعات خالی سطح ناحیه۳
آماده باش عوامل خدمات شهری در منطقه ۵
در روز جهانی زمین پاک رود دره کن از زباله‌ها پاکسازی شد
افزایش ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی در منطقه ۲۲
کاشت یک صد درختچه در بوستان های منطقه 17
هفته سلامت در منطقه ۱۷
کد خبر: 177434 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۷ - 17:18
فرصت طلایی دولت برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه
مدیرکل سابق امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت در گفت‌و‌گو با نوآوران تأکید کرد:

فرصت طلایی دولت برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه

آرزو قادری/ روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- همه ساله آذر ماه برنامه مالی سال آینده در قالب بودجه به مجلس تقدیم می‌شود. تجربه نشان داده است که دولت ها در ایران همواره حساب خاصی روی درآمدهای نفتی باز کرده اند و برهمان اساس اقدام به تدوین و تصویب بودجه کرده اند. این در حالی است که در شرایط کنونی این احتمال وجود دارد بسیاری از مشتریان نفت ایران تحت تأثیر فشارهای ایالات متحده امریکا از خرید نفت ایران امتناع ورزند که در چنین حالتی عقل سلیم حکم می کند وابستگی به ارزآوری حاصل از نفت در بودجه کاهش یابد تا طی سال با مشکلات ناشی از نبود این درآمدها با مشکل مواجه نشویم.

در همین خصوص به گفت و گو با محمود خاقانی، مدیرکل امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت در دولت‌های هشتم و نهم و همچنین تحلیلگر برجسته حوزه انرژی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* در کشور ما بخش بزرگی از درآمدها از طریق فروش نفت حاصل می شود. درحقیقت باید گفت اقتصاد ما تک محصولی است. با توجه به این که اکنون در شرایطی به سر می بریم که امکان کاهش فروش نفت به دلیل فشارهای امریکا وجود دارد، تا چه اندازه ضرورت گسترش صادرات غیرنفتی احساس می شود؟

از سال 1384 در اقتصاد کشور از برنامه های سوم و چهارم توسعه عدول کردیم. در همان بازه زمانی نیز برنامه دورنمای بیست ساله تا 1404 را مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مرتباً متذکر می شد که این برنامه ها را دولت نهم و دهم نادیده گرفته است. در حالی که در برنامه های سوم و چهارم عنوان شد که اقتصاد از دلار جدا شود؛ به این معنا که درآمدهای نفتی جدا شود و قیمت حامل های انرژی به تدریج افزایش یابد و یارانه سوخت بیشتر شود و در بخش های دیگر اقتصاد همچون کشاورزی، بهداشت، آموزش و ... تخصیص داده شوند. متأسفانه مجلس هفتم قیمت بنزین را در 80 تومان تثبیت کرد و بعد مجلس هشتم با تصویب قانون هدفمندی یارانه ها به اقتصاد کشور شوک بزرگی ایجاد کردند. متأسفانه پرداخت یارانه مضاعف یعنی هم نقدی و هم بنزینی نیز بر مشکلات افزود. اکنون اقتصاد ما بیش از هر زمان وابسته به درآمدهای نفتی است و اقتصادی سرشار از رانت و اختلاس، دولت نهم و دهم به دولت یازدهم تحویل داده شد و افرادی که ثروت های بادآورده در دولت نهم و دهم به دست آوردند از طریق خصوصی سازی هایی با قیمت پایین حالتی یافتند که ثروت را در جامعه به ویژه در کمتر از یکسال اخیر در دست یک درصد جمعیت کشور جمع کردند و اکنون هر کاری دوست دارند می کنند. در حال حاضر رئیس کل بانک مرکزی نظریه گسترش صادرات غیرنفتی و ارزآوری می دهد و این تصور ایجاد می‌شود که آیا برنامه منسجم میان مدت و بلندمدت است و یا این‌که تأمین کننده منافع کوتاه‌مدت اصحاب ثروت می باشد و هیچ اقناعی برای افکار عمومی در این خصوص صورت نگرفته است. اعدام افرادی همچون سلطان سکه و امثال آن قانع‌کننده افکارعمومی نیست. دولت هیچ راهی ندارد جز این که با مردم شفاف صحبت و اعلام کند که چه کسانی با پولشویی مخالفند و مانع شفاف سازی در اقتصاد کشور می شوند و چه کسانی تحریم ها را بهانه ای برای مکدر نشان دادن اقتصاد کشور می کنند برای کسب منافع شان. اگر مردم متقاعد شوند که دولت با آن ها صادق است و دادگاه های فاسدان و اختلاسگران علنی و با ذکر جزئیات باشد دولت می تواند کسب اعتماد کند. استفاده از امکانات دولتی نیز جزء درآمدهای پرسنل دولتی محسوب می شود و باید مالیات بر درآمد کسب شود. مهم ترین کاری که دولت باید انجام دهد به ویژه در شرایط کنونی که روزی 70 میلیون دلار یارانه برای سوخت حامل های انرژی صرف می شود، موافقت کند که قیمت حامل ها را به سطحی برساند که روزی 30 الی 40 میلیون لیتر قاچاق نشود و بعد مالیات ها و تعرفه های گمرکی را کاهش دهد و درنهایت مردم اعتمادشان به دولت بیشتر و واردات نیز با قیمت کمتری وارد کشور و به این ترتیب تورم نیز کنترل می شود؛ چراکه در کشور ما تورم وابسته به واردات است. آنچه را که ما صادر می‌کنیم مواد خام است و صادرات غیرنفتی مفهومی ندارد. خشکسالی اجازه نمی دهد در شرایط کنونی محصولات کشاورزی را به خارج صادر کنیم؛ از این رو باید گفت کشوری هستیم که اقتصادمان وابسته به درآمدهای نفتی است و تنها یک راه برای برون‌رفت موفقیت‌آمیز از بحران وجود دارد و این است که رانتجویان به دلیل برخورداری از قدرت و نفوذ دست‌شان کوتاه شود.

 

* آذر ماه هر سال شاهد تقدیم بودجه از سوی دولت به مجلس هستیم. شما فکر می کنید تا چه اندازه ضروری است در لایحه بودجه سال آینده دولت بدون در نظر گرفتن درآمدهای حاصل از فروش نفت، هزینه ها و درآمدها را لحاظ کند؟

در آذر ماه 96 دکتر روحانی در زمان تقدیم لایحه بودجه 97 به مجلس سخنرانی داشتند و مطرح کردند که 25 درصد نقدینگی کشور در دست عده خاصی است که این عده ثروت شان از دی ماه 96 تاکنون چندین برابر شده است. در شرایط کنونی به اعتقاد من آن ها توان و قدرت تصمیم سازی و تصمیم گیری شان ر اقتصاد کشور از سه قوه ای که در قانون اساسی از آن ها به عنوان نظام نام برده شده بیشتر است. یا پشت پرده با آن ها دولت کنار می‌آید و یا این‌‌که مجری سیاست های موردنظر آن هاست که دست به عملیات ویرانگر اقتصادی دیگری نزنند. باید دولت صادقانه مسائل را با مردم در میان بگذارد؛ چراکه دشمن روی عدم اعتماد مردم حساب باز کرده و ضعف اعتماد مردم به نظام تنها راه نفوذ دشمن است.

 

* شما تصور می کنید که بودجه سال 98 را دولت چطور تدوین کند آیا از بخشی از درآمدهای نفتی صرف نظر خواهد کرد یا این که همچون سال های گذشته بودجه سال آینده نیز متکی به درآمدهای نفتی باشد؟

دکتر روحانی حرف های خوبی می‌زند از جمله این که قصد دارد اقتصاد را از درآمدهای نفتی جدا کند، اما سال گذشته که بودجه به مجلس رفت کلی دچار تغییر شد و همه بودجه بگیرانی که تولید خاصی نداشتند بودجه را در مجلس از طریق حامیان شان تحت تاثیر قرار دادند و نهایتاً برنامه مالی یک سال دولت در مجلس به سمتی حرکت کرد که متکی به درآمدهای نفتی شد. اکنون فرصت طلایی است برای روحانی که اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش دهد. در کنار این امر ضروری است که دولت اقدام به کاهش هزینه های جاری کند و معمولاً نیز در بودجه وقتی که هزینه ها پیش بینی می شود معمولاً محقق خواهد شد، اما درآمدها خیر. از این رو در شرایط کنونی دولت چاره ای ندارد و در جنگ اقتصادی به سر می بریم که هزینه ها را کاهش دهد. این در حالی است که در ایران هر روز بحث افزایش حقوق می شود و به دنبال آن نیز تورم افزایش می یابد این در حالی است که باید هزینه های زندگی کاهش یابد و تورم کنترل شود و نیازی به بالا رفتن حقوق و دستمزد وجود ندارد.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.