بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/09/14
شماره 2601 - تاریخ 1403/09/14
آخرین اخبار
فرصت طلایی برای نابودی ایدز با توزیع " لناکاپاویر"
مسکن؛ همچنان گرفتار تب و تاب افزایش قیمت‌ها
مسکن؛ همچنان گرفتار تب و تاب افزایش قیمت‌ها
تکرار یک اشتباه
نویسنده آنی‌هال و منهتن درگذشت
"موی زنان ایران" در قاب جنجالی قانون
تقلای بی‌نتیجه در بازآفرینی جنون
تقلای بی‌نتیجه در بازآفرینی جنون
معرفی
ذکر مولانا مصطفی میرسلیم
محمدخانی: قهرمان ایران نباید با اتکا به اتفاقات برنده شود
فیلترشکن ها روشن؛ وعده ها همچنان روی میز
تحلیل ظرفیت و توان استراتژیک جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته
سالن تئاتر تنها محل بیان حقیقت است
سیاست و مشارکت (2)
چرا نسل امروزی انگیزه کافی برای رفتن به مدرسه ندارند؟
بحرانِ فرهنگ سازمانی مسموم
قلدرمآبی باید در جامعه ما نقد شود
ورزش علیه مواد مخدر
بوم پرفروش‌ترین آهنگ‌های تمام دوران استیوی واندر منتشر می‌شود
فرسودگی شغلی؛ عامل اصلی بی انگیزگی کارکنان
هزار توی مشکلات بخش خصوصی
پرواز همای؛ از خلأ به ملأ
تئاتر صالح به‌جای تئاتر سالم
افسانه پخش زنده!
چنبره دکل‌های برق فشار قوی بر سرنوشت اهالی ملک‌آباد
دیگر مجبوریم به معضلات موسیقی بخندیم
رازِ درونِ چشم‌هایشان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! 13 آذر 1443
تغذیه نامناسب؛ تهدیدی برای سلامت روان شهروندان
معرفی محصولات هنری
از فناوری هراسی تا فیلترینگ و فیلترشکن فروشی
ﺍﻧﺴﺎﻥِ ‏ﺳُﺴﺖ مغز ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﺯ ‏«ﺗﻐﯿﯿﺮ» می ترﺳﺪ. ﺍﻭ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺍﻣﻨﯿﺖ می کند ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ‏«ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﺎﺯﮔﯽ» ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺩﺭﺩ، ﺩﺭﺩِ ﺩﯾﺪﮔﺎﻫﯽ ﺗﺎﺯه ‏ﺍﺳﺖ.
اشخاص مهر طلب؛ قربانیان باج‌گیران عاطفی
نگاهی به سیاست های اقتصادی و کشاورزی صدراعظم آلمان
اولویت ها و انتظارات ساکنین غرب مازندران از استاندار دکتر مهدی یونسی
عدم تناسب استعداد آهنگساز و مختصات اثر معضل موسیقی امروز
عدم تناسب استعداد آهنگساز و مختصات اثر معضل موسیقی امروز
کمردرد تور جهانی جاستین تیمبرلیک را لغو کرد
قربانیان باجگیری عاطفی؛ گرفتار در باتلاق افسردگی و کاهش اعتماد به نفس
آنچه در انتقاد از گاریدو دیده نمی‌شود
عکس با شورت ورزشی در سینما ‌‌
سنگلج را طرد کرده‌ایم
عجایب‌نامه و ادبیات شگرف
هنربازار
آقای تقوی ، نایب رییس انتخابی است نه انتسابی
ذخایر استراتژیک غذایی؛ سلاح دیپلماتیک ایران در جنگ سرد
آخرین شانس سرخابی‌ها برای بقا در لیگ الیت
چهل سال بعد در چنین روزهایی! 12 آذر 1443
سیاست و مشارکت (۱)
سیاست و مشارکت (۱)
زبانه کشیدن دوباره جنگ در سوریه
کارکرد قدرتمند اسطوره‌ها در ناخودآگاه ما
ایده بازیگر بتمن برای شرور قسمت بعدی
کد خبر: 585144 | تاریخ : ۱۴۰۳/۹/۱۲ - 19:33
عجایب‌نامه و ادبیات شگرف

عجایب‌نامه و ادبیات شگرف

مرضیه مختارزاده

آن‌چه که امروزه ادبیات شگرف یا فانتزی نامیده می‌شود، تنها در قرن بیستم بیان تئوریک به‌خود گرفت و منتقدان و نویسندگان بزرگی سعی کردند تا جنبه‌های نظری و تئوریک این ادبیات را قوت ببخشند. افرادی چون: رزماری جکسون، کریستین بروک رُز، برایان مک‌هیل و به‌ویژه تزوتان تودوروف نویسنده بلغاری که کتاب مهم «پیش‌درآمدی بر ادبیات شگرف» را نوشت. او در این کتاب به تحلیل همه جانبه ادبیات شگرف پرداخت و در کنار ادبیات شگرف معاصر، به روایت‌های شرقی به ویژه «قصه‌های هزار و یک شب» توجه بسیار داشت. او داستان «مسخ» فرانتس کافکا را طلایه‌دار ادبیات فانتزی قرن بیستم می‌داند. مک‌هیل نیز آثار نویسندگانی چون خورخه لوئیس بورخس، دونالد بارتلمی، توماس پینچون، ریچارد براتیگان، ایتالو کالوینو، موریس بلانشو، جان بارت، ویلیام کاس، خولیو کورتاسار را در زمره بهترین آثار فانتزی پست مدرن می‌داند.

خیال‌پردازی مرز و محدوده‌ای ندارد. مختص به‌مردمان پیشین نیست. انسان‌های معاصر هم عادت به‌زیستن در چنین عرصه‌ای دارند. تنها تفاوت خیال‌پردازی دیروز و امروز، دگرگونی‌های هستی‌شناختی است. تردیدی مطلق با ره‌یافتی معرفت‌شناسانه، اساس ادبیات شگرف است. این تردید بر سر توجیه طبیعی یا فراطبیعی رخدادهاست که در مرتبه اول به شخصیت داستانی و بعد به خواننده دست می‌دهد. جهانی که در آن پدیدارها و موجودات فراطبیعی حضور دارند، همانی است که در همسایگی جهان هرروزه ما است که قلمرو تردید به‌حساب می‌آید. و عجایب‌نامه‌های ایرانی، عرصه گسترده حضور این موجودات خیالی و فراطبیعی است. در کتاب «عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات» از محمد بن احمد طوسی می‌خوانیم: «گویند که در حدود مغرب حیوانی است. چون آفتاب برآید، حالی بچه بزاید و بچه را در آفتاب نهد. به‌یک روز بزرگ گردد. چون آفتاب فرو رود، بمیرد و بچه آبستن گردد. دیگر روز که آفتاب برآید، بمیرد و عمر وی یک شب و دو روز بود.»

ادبیات شگرف همواره دارای وجهی گفت‌وگویی است. داستان واقع‌گرا، منشی تک‌صدایی دارد و داستان شگرف، این تک‌صدایی را به‌چالش می‌کشد و در این حالت، نوعی مواجهه رودررو بین ممکن و ناممکن، هنجار و فراهنجار، یا امر واقعی و امر شگرف است. هرچند «تردید»، اساس این نوع ادبیات شگرف است اما گاهی هیچ تردیدی به شخصیت داستان یا خواننده دست نمی‌دهد. مثلاً در داستان «مسخ» کافکا، گرگوار سامسا صبح که از خواب بیدار می‌شود، می‌بیند به حشره تبدیل شده است اما روند حشره شدن او در داستان به‌گونه‌ای است که همه‌چیز طبیعی است و هیچ نقطه تردیدی برای شخصیت یا خواننده باقی نمی‌گذارد. در کنار تردید خواننده در مواجهه با پدیده‌ها و رخدادهای فراطبیعی، مقاومت او بر سر نپذیرفتن این فراهنجارها هم وجود دارد. در کتاب میخائیل بولگاکف «مرشد و مارگریتا»، وقتی که شیطان در لوای سایه‌ای جادویی به مسکو حمله می‌برد، مسئولان شهر تلاش می‌کنند از راه توجیهات عقلی، جادوگری‌های شیطان را بی‌اثر و خنثی سازند و این امر در نوع خود، مقاومت شخصیت‌های داستان و به‌دنبال آن خواننده متن بر نپذیرفتن این رخدادها و وضعیت‌های فراطبیعی است.

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.