بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/08/30
شماره 2590 - تاریخ 1403/08/30
آخرین اخبار
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
ظهور پدیده "خبر جعلی" در سایه رشد شبکه های اجتماعی
تحصیلات آکادمیک هنرمند نمی‌سازد
درهم‌تنیدگی به کتابفروشی‌ها رسید
سوداگری از سیاست به فرهنگ سرایت کرده است
صداوسیما و تئاتری که جدی گرفته نمی‌شود
خلق از تئاتر ایران رخ بربسته است
رشد تولید برق؛ آرزویی در دور دست ها
وفاق ملی؛ تقویت کننده اقتدار و انسجام ملی
مدیران دولتی، غاصبان حیات بنگاه های اقتصادی
ذکر احوالات دونالد ترامپ
ذکر مولانا محمد جواد ظریف!
نشست تخصصی«نغمه و سخن» در کوشک باغ هنر برگزار می‌شود
امنیت شغلی مهم‌ترین مطالبه تئاتری‌ها
عینیت اجتماعی (۳)
“آشفتگی” یا “فروپاشی” اجتماعی
کد خبر: 584880 | تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۱۴ - 15:15
پرداختی نمایشی به اواخر دولت اصلاحات

پرداختی نمایشی به اواخر دولت اصلاحات

هادی سعادتی که این روزها نمایش «صید ممد» را اجرا می‌کند، می‌گوید که این نمایش نگاهی به تاریخ دوران معاصر دارد و اواخر دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی را روایت می‌کند.

این با اشاره به ضرورت پرداختن به تاریخ معاصر ادامه داد: ما در فضای هنری‌مان کمتر به سمت این موضوعات می‌رویم. اما شخصا در ذهن خود من آقای خاتمی یکی از شخصیت‌های بسیار اثرگذار تاریخ معاصر است و دوست داشتم در قالب یک اثر هنری به دوران دولت ایشان اشاره‌ای داشته باشم.

سعادتی با اشاره به اینکه هنرمندان به دلیل شرایط موجود گرفتار خودسانسوری هستند، افزود: اغلب ما در ذهن خودمان هم دچار سانسور هستیم در حالیکه اگر چارچوب‌ها را رعایت کنیم، پرداختن به موضوعات تاریخی و اجتماعی مشکلی نخواهد داشت.

او نمایش خود را تئاتری مستند با رویکرد تاریخ معاصر کشورمان دانست و یادآوری کرد: این نمایش پایان نامه دانشگاهی من است و خوشبختانه همین موضوع فضای مثبتی درباره آن ایجاد کرد و با وجود پاره‌ای از مشکلات، با همکاری شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی موفق شدیم برای این اجرا مجوز بگیریم.

سعادتی با اشاره به داستان این نمایش افزود: نمایش ما درباره سرایدار عمارت ریاست جمهوری است که با همسرش منتظر هستند تا آقای خاتمی صیغه عقد آنان را جاری کند. همسر این سرایدار از آقای خاتمی قول گرفته که حتی اگر یک روز هم به دولت ایشان باقی مانده باشد، این صیغه را جاری کنند.

پرداختی نمایشی به اواخر دولت اصلاحات

این کارگردان تئاتر افزود: فضای تئاتر ما اغلب از موضوعاتی اشباع شده که می‌کوشند تماشاگر را بخندانند و تعدادی از مخاطبان دنبال این هستند که در سالن تئاتر قهقهه بزنند که البته نیاز جامعه است و آن را نکوهش نمی‌کنم ولی تغییر این رویکرد، نیازمند جراحی است. هرچند هرگز در مورد کار خودم چنین ادعایی ندارم.

او با بیان اینکه نمایش خودش نیز بارقه‌های طنزآمیزی دارد، توضیح داد: داستان نمایش ما خواه ناخواه یک فضای کمدی ایجاد می‌کند ولی تلاشی نمی‌کنیم که به بار این کمدی بیفزاییم.

سعادتی درباره بازخورد این نمایش در میان تماشاگران نیز گفت: چون مخاطب ما با این فضای آشنایی ندارد، نمی‌دانیم آن را دوست خواهد داشت یا نه ولی اینکه تماشاگر ما متولد کدام دهه باشد، در شکل‌گیری ارتباط او با کار خیلی موثر است. عموما این کار برای متولدان دهه ۶۰ که خودم هم جزو آنان هستم، بسیار قابل لمس است و فکر می‌کنم آنان بیشتر با کار ارتباط برقرار می‌کنند.

پرداختی نمایشی به اواخر دولت اصلاحات

او در پاسخ به اینکه این نمایش زاییده خیال‌پردازی است، توضیح داد: نمی‌توان گفت نمایش ما خیال‌پردازانه است بلکه طی آن درامی در یک دوره تاریخی معاصر شکل می‌گیرد که البته به معنای مستند بودن کار نیست. به هر حال این نمایش در قیاس با نمایش‌های مرسومی که تماشاگران می‌بینند، تفاوت دارد.

سعادتی در پایان با ابراز خوشنودی از اجرای این اثر نمایشی تاکید کرد: همین که توانستم این کار را روی صحنه بیاورم، جای خوشنودی دارد و خوشحالم که ممیزی‌هایش را به جان خریدم. هرچند در مقطعی از تمرین‌ها بازیگران نگران بودند که نمایش از مسیر خود خارج شود ولی تا جایی با تغییرات کنار آمدم که کار، بن‌مایه خود را از دست ندهد و حالا خوشحالم که نمایش به صحنه رسیده است.

نمایش «صید ممد» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی هادی سعادتی و بازی علیرضا ‌جلالی‌تبار، کاظم ‌برزگر، روشنک ‌خسروی روی صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی هر شب ساعت ۱۹ و سی و به مدت ۱ ساعت در عمارت نوفل لوشاتو اجرا دارد./ ایسنا

 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.