این تصمیم با هدف کاهش آلودگیهای هوا و رعایت دستورالعملهای کیفیت هوا، مصوب اتحادیه اروپا اتخاذ شده است.
شورای شهر بروکسل همچنین اعلام کرد که در روزهایی با هوای آلوده سرعت خودروها باید به حدود یک سوم کاهش یابد و سوزاندن چوب برای شومینهها نیز ممنوع است.
این مصوبه برای کسب تاییدیههای قضایی برای مقامات مربوطه فرستاده شده است و انتظار میرود تا تابستان ۲۰۱۸ اجرایی شود.
بروکسل با بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، روزانه شاهد حرکت ۳۵۰ هزار خودرو در سطح شهر است و مقامات بروکسل در صدد هستند با کاهش فضا برای رفت و آمد خودروها، تسهیلات بیشتری را برای عابران پیاده و دوچرخهسواران فراهم کنند.
پاسکان اسمیت، وزیر حمل و نقل در دولت منطقهای بروکسل میگوید: «تحقیقات نشان داده است که هرچه فضای بیشتری به خودروها اختصاص بدهید، خودروی بیشتری جذب خواهید کرد. به همین دلیل شهرهایی که تسهیلات بیشتری برای خودروها فراهم کردهاند (car-friendly cities) دارای تراکم خودروی بیشتری نیز هستند. باید در شهرها با دادن فضای بیشتر به عابران پیاده و دوچرخهسواران، مکانهایی را بوجود آورد که مردم بتوانند با یکدیگر ارتباط و دیدار داشته باشند.»
قرار است تمام اتوبوسهای شهری بروکسل تا سال ۲۰۳۰ میلادی برقی شوند.
در این شهر همچنین اپلیکیشنهایی برای گوشیهای تلفن تهیه شده که ساکنان بروکسل با نصب آن میتوانند هر لحظه از وضعیت آلودگی هوای مناطق مختلف این شهر آگاه شوند.
مقامات بروکسل پروژۀ دیگری را نیز در دست اجرا دارند تا با کاهش شمار خودروها در سطح این شهر، تسهیلات بیشتری را برای امنیت و سلامت کودکان و خانواده ها فراهم آورند (child and family-friendly city).
بر اساس این پروژه اگرچه از ورود خودروها به شهر جلوگیری نمیشود اما قرار است میان شمار خودروها از یک سو و محیط زیست و سلامت کودکان و خانوادهها از سوی دیگر، تعادلی ایجاد شود.