بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/08/30
شماره 2590 - تاریخ 1403/08/30
آخرین اخبار
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
ظهور پدیده "خبر جعلی" در سایه رشد شبکه های اجتماعی
تحصیلات آکادمیک هنرمند نمی‌سازد
درهم‌تنیدگی به کتابفروشی‌ها رسید
سوداگری از سیاست به فرهنگ سرایت کرده است
صداوسیما و تئاتری که جدی گرفته نمی‌شود
خلق از تئاتر ایران رخ بربسته است
رشد تولید برق؛ آرزویی در دور دست ها
وفاق ملی؛ تقویت کننده اقتدار و انسجام ملی
مدیران دولتی، غاصبان حیات بنگاه های اقتصادی
ذکر احوالات دونالد ترامپ
ذکر مولانا محمد جواد ظریف!
نشست تخصصی«نغمه و سخن» در کوشک باغ هنر برگزار می‌شود
امنیت شغلی مهم‌ترین مطالبه تئاتری‌ها
عینیت اجتماعی (۳)
“آشفتگی” یا “فروپاشی” اجتماعی
کد خبر: 584850 | تاریخ : ۱۴۰۳/۸/۱۲ - 22:42
تراژدی انسانی

تراژدی انسانی

حمید کاویانی

نوآوران آنلاینعده ای بر این باورند که بر اساس آمارها، انسان به لحاظ شاخص های زیستی در بهترین شرایط تاریخی خود قرار گرفته است. شاخص هایی از قبیل افزایش امید به زندگی، کاهش فقر و فلاکت، رشد تکنولوژی و افزایش سطح رفاه مادی و اجتماعی، کاهش نابرابری و بی عدالتی و حتی کاهش کشتارها و فجایع ناشی از جنگ.

این رشد در قیاس با  سده های گذشته و دوران باستان می تواند ما را نسبت به آینده ای روشن برای نسل های آتی امیدوار کند؛ این که حاکمیت خرد، انسان را نسبت به مسائل اش آگاه و در نهایت راه حل های مؤثری برای غلبه بر معضلات در برابر او قرار می دهد.

اما صرف نظر از این آمارها، آیا انسان امروز خوشبخت تر از هر دوره ی دیگری است؟ آیا به لحاظ اخلاقی و درونی آرامش بیشتری دارد؟ "حال" انسان از هر زمان دیگری خوش تر است و مسیر پیش روی او مسیری امیدوارکننده خواهد بود؟

از نگاهی، جهان انسانی به جای خوبی پیش نمی رود. مدل هایی که تا کنون برای سامان بخشیدن به زندگی جمعی ابداع شده و گمان می رفت نویدبخش زیستی مسالمت آمیز باشد، نه تنها واجد ضعف ها و تضادهای ساختاری است و آن چنان که امید می رفت کارآمد عمل نمی کند، بلکه به نظر می رسد در چرخه ای معیوب گرفتار شده و به گونه ای گره های خود را باز تولید می کند.

شاید بسیار غریب و دور از انتظار باشد که در قرن بیست و یکم و در بزرگ ترین لیبرال دموکراسی دنیا، برای خرید آرای شهروندان به صراحت و بی هیچ پرده پوشی مبلغ روزانه ی یک میلیون دلاری پیشنهاد می شود، که شاید گران ترین رشوه ی تارخ انتخابات در همه دوره ها باشد. آن هم از سوی کسی که چهره ای آوانگارد و پیش رو در توسعه فناوری و رشد تکنولوژی در جهان است.

سازمان ملل، در ایجاد موازنه قوا و حل منازعات جهانی ضعیف تر و ناکارآمدتر از پیش عمل می کند و به ناظری ناتوان در برابر فجایع انسانی تبدیل شده است.

جریانی که در دهه پایانی قرن بیستم به سمت الگوهای جهان وطنی، کاهش تعصبات ملی و کمرنگ کردن مرزهای سرزمینی در کشورهای توسعه یافته آغاز شده بود، در قرن بیست و یکم جهتی معکوس پیدا کرده که قدرت گرفتن جنبش ها و چهره های افراطی ناسیونالیست و مهاجر ستیز از نمودهای بارز آن است.

قدرت و ثروت،  در پشت پوسته ی زیبا و فریبنده ی دنیای مدرن، با تسلط و بهره برداری بیش تر از تکنولوژی و فناوری های نوین، هم چنان به صورت مؤثرترین عامل جهت گیری معیارهای اخلاق جمعی عمل می کنند. معیارهای دو گانه یا چند گانه ای که در ذات خود به امتناع اخلاق عمومی منجر می شود.

اگر در دهه چهارم قرن بیستم ظهور فاشیسم هیتلری مرزهای اخلاق جمعی را بی رحمانه زیر پا گذاشت و منجر به مرگ میلیون ها نفر شد، در دهه سوم قرن بیست و یک، کشتار مستمر و فجیع ده ها هزار نفر انسان بی گناه در برابر چشمان جمعی انسان مدرن، نشانه ای عمیق تر از سقوط اخلاقی نهاد و سیستم مسلط انسانی به نظر می رسد. سیستمی که در ورای چهره ی آراسته اش، در ذات خود فاسد و وقیح است؛ نوعی فاشیسم بزک کرده. هیتلری که در قامت یک ساختار بازتولید می شود؛ هنرمند و نقاش است، طبع لطیفی دارد و به حال یک حیوان زخمی و رنجور دل می سوزاند و در عین حال می تواند عامل و ناظر بی رحمانه ترین ظلم ها و فجایع باشد.

اما بشر چاره ای جز امید ندارد و آن چنان که غریزه ی میل به بقا ما را راهنمایی می کند، شاید بهتر است این همه را فراموش کنیم، به احساس خوش آیند ناشی از رشد شاخص های زیستی بشر، اعتماد به نیروی خرد جمعی و حرکت در جهت دنیایی بهتر دل خوش داشته باشیم و پس از نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در کنج یک کافه ی دنج یا از تماشای غروب زیبای خورشید در پس ابرهای سرخ فام لذت ببریم! 

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.