بانک توسعه تعاون بانک ملی
روزنامه نوآوران - 1403/08/30
شماره 2590 - تاریخ 1403/08/30
آخرین اخبار
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
احیا و ارتقای دو طرح با اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از نخبگان
رونق تئاتر به رونق فرهنگ جامعه می‌انجامد
افزایش قیمت خوردو پذیرفتنی نیست، مجلس ورود می کند
آیا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان توانایی نجات اقتصاد ایران را دارند؟
شنیده شدن زنگ خطر بروز بحران های خانوادگی در جامعه
عینیت اجتماعی (۵)
تذکره مولانا محمد باقر قالیباف
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (30 آبان 1443)
پیش‌بینی سقوط رشد اقتصادی اروپا
آفت های زندگی مشترک
کار سخت پزشکیان
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (29 آبان 1443)
افزایش نگرانی های اجتماعی به دنبال نبود ثبات اقتصادی
ضرورت رفع فیلترینگ پلتفرم های اجتماعی در ایران
چه میزان ورزش برای سالم ماندن نیاز داریم؟
اصلاحات پلیس گرجستان در مبارزه با فساد
چرا موفق به صادرات خودرو نشدیم؟
خدشه دار شدن اعتماد عمومی به دنبال مشکلات اقتصادی
حیرت‌زدگی روس‌ها از شناخت ادبی ایرانیان
نقش رسانه ها در کنترل خشونت اجتماعی
برخورد قهری، نسخه شفابخش کنترل خشم در جامعه نیست
افزایش تولید و عرضه مسکن؛ راهکاری برای برون رفت از بحران
فشار انرژی بر دولت چهاردهم
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (28 آبان 1443 )
فروپاشی صنعت قطعه‌سازی؛ به دنبال قیمت‌گذاری دستوری
در باب معنای آزادی
بی‌توجهی قشر کم‌درآمد به سینما
مسکن ؛ استخوانی در گلوی دولت چهاردهم‌
تحقق رشد اقتصادی؛ منوط به بازنگری در مسیرهای کسب و کار
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (27 آبان 1443)
پرواز تیم ملی فوتبال به قرقیزستان
رشد اعتیاد اینترنتی؛ در سایه استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی
شنیده شدن زنگ خطر قتل های خانوادگی در سایه خشونت فروخفته
«آینه جادویی» در تماشاخانه ‌صحنه ‌آبی
چهل سال بعد در چنین روزهایی! (۲۶ آبان ۱۴۴۳)
رقابت نابرابر شبکه های اجتماعی و رسانه های مکتوب
ظهور پدیده "خبر جعلی" در سایه رشد شبکه های اجتماعی
تحصیلات آکادمیک هنرمند نمی‌سازد
درهم‌تنیدگی به کتابفروشی‌ها رسید
سوداگری از سیاست به فرهنگ سرایت کرده است
صداوسیما و تئاتری که جدی گرفته نمی‌شود
خلق از تئاتر ایران رخ بربسته است
رشد تولید برق؛ آرزویی در دور دست ها
وفاق ملی؛ تقویت کننده اقتدار و انسجام ملی
مدیران دولتی، غاصبان حیات بنگاه های اقتصادی
ذکر احوالات دونالد ترامپ
ذکر مولانا محمد جواد ظریف!
نشست تخصصی«نغمه و سخن» در کوشک باغ هنر برگزار می‌شود
امنیت شغلی مهم‌ترین مطالبه تئاتری‌ها
عینیت اجتماعی (۳)
کد خبر: 68532 | تاریخ : ۱۳۹۶/۷/۱۶ - 00:01
تخریب و تهمت‌ هیچ توجیه دینی ندارد
سرمقاله - آیت الله محسن غرویان

تخریب و تهمت‌ هیچ توجیه دینی ندارد

استاد حوزه و دانشگاه

نوآوران آنلاین- دینداری همان اخلاق است و اخلاق اصل دینداری است. مدت‌‌های زیادی است که در بزنگاه‌های مختلفی شاهد رواج رویکردهای مبتنی بر ایراد اتهام و تهمت افراد به یکدیگر هستیم و این نوع رفتار خصوصاً در ایام حساسی نظیر انتخابات اوج می‌گیرد، آن‌چه اهمیت دارد؛ این است که باید از وقوع و رواج چنین رفتارهایی در جامعه جلوگیری به عمل بیاید، چراکه اگر این رفتارهای ناشایست رواج پیدا کند، درنهایت کل مردم و نظام متضرر خواهند شد.
برخوردها و تخریب‌ها قطعاً حرام بین شرعی است، اما متأسفانه دیده شده است که یک عده‌‌ای از مضامین دینی سوء‌استفاده می‌‌کنند و تفسیرهایی به نفع خود انجام می‌‌دهند که قطعاً خلاف بین است و نباید صورت گیرد.
 باید توجه داشته باشیم که دین اسلام دین ادب و اخلاق است و پیامبر اسلام(ص) فرموده‌اند که برای اخلاق مبعوث شده است، بنابراین دشنام دادن یک کار غیراخلاقی به‌حساب می‌‌آید که با آموزه‌‌های دین اسلام سازگاری ندارد. در دوران انتخابات و حتی قبل از آن شاهد بداخلاقی‌‌هایی بودیم که از سوی برخی افراد به وقوع می‌پیوست، آن‌چه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که این بداخلاقی‌‌ها جای هیچ‌ توجیهی ندارد و کسانی که به این رفتارها مرتکب می‌شوند؛ دارای غرور کاذب هستند. وضعیت جامعه امروز متفاوت با قبل شده است. وجدان و فطرت اصیل و پاک مردم، حقیقت را تشخیص می‌‌دهد. جامعه‌شناسی ملت ایران نشان‌‌دهنده این است که مردم ایران خواهان تحول و تغییرات در جامعه هستند. در همین راستا باید این پیام دریافت و تغییرات متناسب با اراده ملی در جامعه ایجاد شود.
 آن‌چه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که آبروی افراد دارای اهمیت بسیاری است و این مهم به اندازه‌ای حساس است که در بحث نقادی هم باید مورد توجه قرار گیرد. دیده شده است که خیلی وقت‌ها می‌‌توان به اسم نقد تخریب کرد و یا برعکس و در کل این مسأله به انگیزه بستگی دارد. آگاه باشیم که هر جا نقدی در جهت خلاف مصالح ملی و اکثریت مردم صورت گیرد تخریب به حساب می‌آید و معیار اصلی مصالح ملی است.
شرط اول نقادی این است که منتقد باید علمیت لازم را در زمینه‌ای که می‌خواهد انتقاد کند داشته باشد و شرط دوم انصاف است یعنی هوا و هوس در انتقاد دخالتی نداشته باشد. اگر این دو شرط حکمت نظری و حکمت عملی رعایت شود می‌‌توان گفت که نقد اصولی صورت گرفته است. باید توجه کنیم که  برخی نقدهای گروه‌های اقلیت تندرو و افراطی روحیه ملت را تضعیف می‌کند و چه بسا آسیب‌های فراوانی را به دنبال دارد که باید از آن‌ها ممانعت به عمل بیاید.

کانال تلگرام

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.